Snabblänkar istället för skruvkarbiner?

Jag har en liten fundering kring snabblänkarna (maillons) som används flitigt inom vertikala grottor. De jag har hemma klarar 25kN i längd riktningen och 10kN på tvären, i princip samma som en skruvkarbin. De är CE märkta också. De ser ut som dessa snabblänkar:
http://www.addnature.com/product.asp?dept_id=0&pf_id=C2GO7&mscssid=APGX771LVQHW8H6GK4N3NV88GSNH72A5

Finns det någon anledning till varför man inte skulle använda dem istället för skruvkarbiner i standplatsen? Man tjänar inget på vikt då de väger ungefär som en skruvkarbin, men plats på selen och priset är en fördel. Finns det någon klar nackdel?
 
När det gäller båtvärlden så är väl dessa avsedda att skruvas ihop ordentligt (med skiftnyckel) och sedan ha som stationär länk. Likadant när det gäller firningsankare. Det känns som det skulle vara ganska omständigt att skruva ihop och isär denna när rep/slingor ska läggas in (jämfört med en vanligt skruvkarbin). Öppningen är ju också väldigt liten jämfört med en skruvkarbin. Även om man skruvar ihop den med handkraft så bör det bli problem om den måste öppnas under belastning (tång eller skiftnyckel krävs?). Är den godkänd för klättring och finns det några krav på hur hårt den ska dras åt? Här är det ju gängorna som håller ihop det hela och då måste ju det skruvas tillräckligt.
 
Inom 'grottvärlden' så stänger man inte dem med skyftnyckel utan endast med handkraft. Jag har själv inte råkat ut för en som har kärvat ihop efter att ha riggat av schakt efter ett flertal personer repklättrat upp. Självklart kan det hända att de kärvar men det är inte så vanligt. Man kan använda ytterligare en snabblänk som temporär skyftnyckel ifall det skulle hända. En som inte kärvar tar kanske 1 eller 2 sekunder längre att öppna eller stänga.
Jag antar att de är godkända för klättring eftersom de är CE märkta för 25 kN och 10 kN. Vad jag har förstått finns det inte CE märkningar för användning i grottor eller klättring, utan CE märkningen finns i 3 kategorier och kategori III invlolverar bl a allt som skyddar mot fall från höjd. Om denna höjd är i en grotta eller på en klippa spelar vad jag vet ingen roll för CE märkningens skull.
Risken för kärvning är den enda nackdelen jag kan se. Jag kan inte tänka mig att de är så känsliga att de deformeras och kärvar efter ett vanligt fall av andra mannen, men det tycks vara så att de används nästan aldrig för klättring så det finns för lite erfarenheter av vad de tål innan de kärvar.
Är det helt enkelt så att folk inte känner till snabblänkar, eller är de helt enkelt för känsliga för kärvning eller har någon annan nackdel?
 
Jag vet inte riktigt, men ett par anledningar jag kan tänka mig:

1. De är helt enkelt för små, de har ingen "korg" där du kan få plats med t ex ett dubbelt halvslag.

2. Godset är för tunt (7 mm), de flesta skruvkarbiner har väl 10-12 mm gods. Om du ska ha en karbin som brytpunkt, ffa i ett system där repet ska löpa t ex ett toppankare vid topprepsklättring, så sliter det mer på repet ju smalare karbinen är.

3. (Marginellt?) snabbare att öppna och stänga. Du måste ju skruva upp grinden hela vägen istället för att bara skruva till gängorna släpper och sedan vika upp grinden.

Mera?
 
Storlek

Anledningen är väl snarare ett begränsat användningsområde och storleken. Jag tycket att det är praktiskt med lite större karbiner när man går längre turer eftersom man ofta har mågna slingor och mycket skrot. Sen att det är mycket pilligare att hålla på med snabblänkar istället för skruvkarbiner. Jag kan tänka mig att det är hyfsat svårt att jobba med en snabblänk om det är dåligt väder, stress och kalla fingrar.
 
Varför maillons?

Berättigad fråga men jag kan inte se NÅGON anledning till att använda dessa länkar vid normal klätteranvändning, d.v.s förutom om man måste etablera en firningspist. Priset på vanliga skruvkarbiner är lågt (kan hitta för under 100kr/st) och du behöver knappast fler än 5/pers för multipitch. Kan däremot se en massa nackdelar med maillons vilka redan räknats upp tror jag. Främst att de är pilliga att använda och att man inte kan göra dubbla halvslag i dem!

Lycka till med klättringen!
 
Re: Varför maillons?

Mina maillons kostade 20kr st och särskild pilliga tycker inte jag att de är. Ni som säger att de är pilliga, i vilka sammanhang har ni använt dem? Ett par extra varv att snurra är det enda jag har märkt av. Kalla fingrar o dåligt väder, jag ser inte det som svårare än en vanlig skruvis så länge snabblänken inte kärvar.
Jag änvänder nästan altid en web-o-lette till standplatsen och den går in fin fint i maillons. Behovet av att göra ett dubbelthalvslag är för mig oftast i sjävla standkarbinen, inte i karbinerna som sitter i varje säkring. Det är väldigt sällan jag har behövt använda repet till en del av standplatsen, 2 långa web-o-lettes täcker det mesta jag har stött på.
Varför fundera på att använda maillons överhuvudtaget? 4st mailons tar ungefär lika mycket plats på selen som en skruvkarbin. Jag vill ha allt i selen, inget hängande över axeln och med några maillons istället för skruvkarbiner så skulle jag tjäna lite plats.
Hur som helst, jag förespråkar inte maillons över skruvisar även om det verkar så. Jag är ute efter andras åsikter. Jag har hittils inte sett någon större anledning att inte använda maillons i klättersammanhang men det kanske beror på att jag är ganska van med att handskas med dem.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
bergesa bouldra istället Klättring allmänt 0

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg