Snabbkoppling - bara dumt?

Är det någon mer än jag som tycker att snabbkoppling på cykelnav mest är trams? Visst, fantastiskt för verkliga tävlingscyklister, men hur många av oss är det?

Jag håller på att bygga ihop min "drömcykel": en långfärdscykel med Bob Jackson World Tour ram. Hjulen blir Deore-nav med Mavic A319 fälgar. Jag trodde att man kunde hitta "mountainbike-nav" med solid axel och muttrar, men det är tydligen många år sedan det fanns. Det verkar som om alla kvalitetsnav nu (och sedan länge) bara finns med snabbkoppling.

Jag förstår inte riktigt vitsen med snabbkopplingar. Jovisst, man kan byta hjul snabbt om man har en supportbil som kör upp bredvid en. Men för oss andra? Hjulen blir absolut lättare att stjäla, man kan av misstag eller någon annans sabotage råka lossa kopplingen. Om inte det skulle räcka så är ett nav med solid axel och muttrar faktiskt lättare än motsvarande med snabbkoppling. Och så blir det snyggare med ett par smarta muttrar - med sexkant och insexgrepp - än den komplicerade snabbkopplingen.

Vad tycker ni? Några förslag? Vi har ju ändå inte mycket att sätta emot marknadskrafterna.
 
Det är ju bättre ned osnabbisar som man köper för att ersätta snabbkopplingar , då räcker det med en 5mm insex . Muttrar kräver tunga verktyg med på vägen.

Funkar bra till min pendelhoj som står vid tågstationen hela dagarna!

/Andreas
 


mina pendlarcyklar (de går till jobbet och hem står inte vid en tågstation) med kedjeväxel är det bekvämt med snabbkoppling för att byta slang vid punka.

Men insex som jag har på Rohloffnavet på vintercykeln fungerar också bra. Navväxel innebär i och för sig alltid krångligare byte av slang / bakhjulsavtagning med tanke på växelvajrar.

Thure
 
Om man behöver ta av hjulet för att få in cykeln i bilen och gör det ofta är det väl praktiskt. Kanske vanligare för MTB dock..
 
Förstår inte problemet, köp hjul/nav vilket som helst och byt ut snabbkopplingen bara?

Tja, problem? Jag ville få igång en liten diskussion helt enkelt.

"byta ut" snabbkopplingen: jo, jag har sett de där delarna som ersätter snabbkopplingsspaken med en insexbult eller något annat. Jag har ett par av dem också faktiskt. Rosesbikes har visst en specialversion som inte ens kräver en insexnyckel utan en "infemnyckel" - som tjuven förhoppningsvis inte har.

Däremot har jag inte sett några solida navaxlar på länge. Shimano har åtminstone inte med några i sina kataloger. Solid axel och mutter med sexkantfattning och insexfattning - det vore grejer det! Precis vad jag har på min stadscykel förresten, men den är från 1992 ungefär.
 
Vid träning och tävling tycker jag snabbkoppling är självklar oavsett om man är motionär eller elit, punka är så pass vanligt att det skall gå att fixa utan en massa verktyg för att skruva loss saker, Jag kör personligen med slang, CO2 patron och en däckavtagare i plast, inga andra verktyg är med på mina rundor. Jag har aldrig behövt göra annat än att laga punka på min racer och då har jag ändå cyklat rätt många mil. Så få och lätta prylar som möjligt vill jag ha i ryggfickan eller sadelväskan. När jag kör mtb har jag ibland med ett multiverktyg också beroende på var och hur jag planerar att cykla, i övrigt samma prylar som när jag kör racer. Det kan inte bli värre än att man får gå en bit eller ta fram mobilen och ringa efter skjuts, inget av detta har jag dock behövt göra hittills.

Nu saknar jag helt erfarenhet av långfärdscykling men min grundteori där skulle nog vara samma som vid vandring. Så få och enkla saker som möjligt i packningen, man skall inte vara beroende av "specialprylar". I princip allt som sitter på cykeln måste gå att laga eller byta ut var man än befinner sig i världen. Här kommer ju även stöldrisken in på ett annat sätt än vid träning/tävling på hemmaplan så förmodligen är muttrar bättre än snabbkopplingar pga. dels nyss nämna orsak men även pga. bättre tillgång och enklare konstruktion. Har faktiskt varit med om att en snabbkoppling börjat spricka i den rörliga delen, det var inga problem att cykla med det en kortare tid och sedan helt enkelt köpa en ny i cykelaffären, är man i ödemarken i en helt annan del av världen antar jag att en mutter är lättare att få tag på...
 
Varför vill man inte ha snabbkoppling, att köra fast montage är lite som att gå tillbaka till chucknyckel på skruvdragare?
 

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg