Snabbis i Sälen

Har kört förbi Sälen så många gånger på vägen till nordligare fjällområden.. Hade varit kul att avlägga ett litet besök där inom kort, en övernattning eller två i tält på fjället och ca 1,5 dags vandring.
Vad ska man se?
Området verkar lite splittrat med vägar, skogspartier och skidanläggningar som skär mellan de små kalfjällspartierna. Var får man bäst fjällkänsla? Var är de finaste utsikterna? Hur är det med besöksintensiteten när vi börjar komma en bit in i augusti? Hejar gärna på folk på fjället på dan, men slår gärna läger där det är så ödsligt så möjligt!
Finns här någon sälenentusiast som har koll? :)
 
"Snabbis i Sälen"......hmmm
kul ide...go tur.

Tänkte göra det redan för två år sedan.. Startade en tråd då också men fick inte så många svar då heller. Blev dock ingen sälentripp då.. Men nu tänkte jag göra det. Ligger så nära att man grejar det på en helg.
Men Sälen verkar inte vara så poppis på utsidan. Säkert turistigt, mycket folk och inte alls samma storslagna fjällkänsla. Därför ville jag kolla om någon har koll på var man ska hålla sig för att få ut så mycket av det som möjligt.
 
Håller med om att Sälen inte verkar vara särskilt poppis, och jag behöver inte gå längre än till mig själv för att få det bekräftat. I slutet av förra veckan åkte jag till Grövelsjön för ett par dagar på fjället. Sälen passerades bara efter vägen och jag reflekterade inte ens över att stanna där. Varför? Ja, säg det...
 
Håller med om att Sälen inte verkar vara särskilt poppis, och jag behöver inte gå längre än till mig själv för att få det bekräftat. I slutet av förra veckan åkte jag till Grövelsjön för ett par dagar på fjället. Sälen passerades bara efter vägen och jag reflekterade inte ens över att stanna där. Varför? Ja, säg det...

Kan förstå att man väljer bort Sälen om man vill ha en riktig fjällvandring, på några dagar och mer och man tagit semester, förberett, planerat osv. och ändå måste köra/åka långt för att ta sig till fjällen. Själv har jag inte längre än att jag kan köra dit efter jobbet på en fredag och hinner komma upp på kalfjället innan det blir mörkt. Så det vore kul att viga en helg här och utforska lite.
 
Jag har vandrat i Sälen - med barn, korta dagsutflykter. Jag hittade info på den här sidan: http://www.visf.com/ Kanske går det att kombinera ihop någon tur. Jag störde mig inte jättemycket på skidbackarna, de flesta såg ut som gräsmattor på håll... Men visst hittar man stugor här och där...
 
Jag var i Sälen förra veckan och vandrade i några dagar. Vi gick visserligen dagsturer (runt 2 mil/dag), men det finns även både längre och kortare turer. Jag har inte jättemycket erfarenhet av fjällvandring, men tycker att det var jättefint.
Vi utgick från Lindvallen och gick upp för backen, men det går även att ta liften eller bilen upp. Sen finns flera olika slingor att välja på; vissa med mer människor än andra.
Södra Kungsleden (östfjället-fällfjället-lördagsgraven-tillbaka via körkarlsfjället), är det en fin runda på ca 24 km, där vi inte träffade många människor. Första kilometern är asfalterad, men sen blir det mer fjällmark. Det finns också många mindre sjöar och bra tältplatser längs vägen.
Nu när skolorna börjar igen och folk börjar arbeta, minskar nog antalet vandrare ganska markant,
 

Liknande trådar