Snabbaste kanadensaren?

Jag funderar på att köpa en kanadensare att träna med och skulle vilja veta vilken som är snabbast. Vi undantar forskanadensare och C1-C2:eek:r.
Visserligen spelar teknik och kraft in men en båts maxhastighet handlar ju också om vattenlinje, skrovform, vikt etc.
I multisportsvängen brukar det ibland stå "av hyrtyp" i de fall man får ha egen kanadensare.
Vilken paddel ska man ha?

Så, tips någon?

(Givetvis är Ben Johnson den snabbaste kanadensaren men han klarar inte ett enda av mina krav.)

Lev!

OlaOrädd

Ben Johnson...

Skulle annars se ganska skoj ut... fick han bara en snorkel och simfenor så skulle det faktiskt kunna fungera. Du skulle ju till och med slippa paddla själv.:)

Du bör använda en böjskaftpaddel (bentshaft). Fördelen med den är att du inte lyfter en massa vatten i onödan eftersom paddelblade kommer mer lodrätt i vattnet.

Per

Kanadensare

När man paddlar kanadensare är tekniken och val av paddel oerhört viktigt. Ett samtränat par med bra paddlar är ruskigt snabba i vilken kanot som helst

Böjda paddlar gärna i kolfiber gör stor skillnad i fart.

Träna in "shift" tekniken (man paddlar 6-10 ggr på ena sidan sedan byter man sida) moder paddel teknik har också en högre frekvens än äldre och moderna paddlar är mindre

Svenska Acron har några snabba kanoter. En kanot som är märkligt rask är faktiskt Trappers gamla Mari möjligen på grund av att den är väldigt kursstabil och faktiskt passar modern paddelteknik. När jag paddlade Bruksådran brukade det alltid vara några Mari som placerade sig hyffsat

Vill man krångla till det kan man förstås bygga sin egen kanot

Hans Friedel

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg