Inuk, Elite og Spitzbergen
Jeg padler både en VKV Elite og en Kirton Inuk.
Jeg føler at Inuk er mer lettpadlet, men har ikke foretatt målinger som påviser at dette er rett.
Jeg føler også at VKV Lisa er minst like lettpadlet som VKV Elite i lav turfart, selv om Eliten har høyest toppfart av disse to.
Men kanskje er dette galt.
Mange med erfaring sier at målinger er nødvendig for å trekke konklusjoner mht lettpadlethet og toppfart, fordi intuitiv følelse påvirkes av andre faktorer som ikke har noe med saken å gjøre.
Når enkelte sitter i en Inuk, så føler de at de sitter i en lang smal torpedo, de føler fart allerede før båten er satt i bevegelse. Da er det lett å gi Inuk et urettferdig fartstillegg så lenge en objektiv klokke ikke er tatt i bruk.
En annen sak her er at selv om Eliten sies å være rank, så har den en høy sluttstabilitet på grunn av bredden og volumet høyt oppe i akterskipet.
Inuk er bare 50 cm bred på det bredeste, og mangler mesteparten av den sluttstabiliteten du finner i Elite.
Initialstabiliteten i Inuk kan sammenliknes med Elites.
Inuk sies å være en glimrende båt i ruskete sjø bare padleren er god nok. Jeg er ikke god nok. *Jeg* liker Inuk bare i finevær.
Eians Spitzbergen regnes av mange som raskere enn Elite og Inuk, men sies å være vanskeligere å håndtere i rotete sjø. Spitzbergen har som Elite et langt og smalt forskip og kort akterskip, men er 580 cm lang. Ligger Spitzbergen parallelt med bølgene, så er det tungt og vanskelig å få snudd båten opp mot vinden. Dessuten er det mange som sier at det er lett å velte i en Spitzbergen når sjøen roter seg til. Men gode og sterkere padlere har padlet Spitzbergen under vanskelige forhold, høye bølger og vind på tvers av bølgebevegelsen. Det kommer vel an på hvem du er
Nelo har en havracer som har vært nevnt tidligere, 44 cm bred og lang. Men da er vi over i en helt annen divisjon: Havracer for padlere som behersker K1 konkurransebåter, ikke for oss andre.
Jan Gunnar