Snabbare sidor ?

talthoff

Forumvärd
(ursäkta att det blir lite tekniska mumbojumbo i detta inlägg)

Sen två dagar tillbaka har vi slagit på vad som brukar kallas "HTTP 1.1/compression". Vilket innebär att alla sidor (om du har en webbläsare som kan hantera funktionen) komprimeras innan vi skickar till dig via Internet.

(vill du läsa mer tekniskt mumbojumbo gå till http://www.remotecommunications.com/apache/mod_gzip/ )

Detta skall medför att surfandet på Utsidan skall upplevas som snabbare. Det är alltså själva HTML koden som komprimeras, jpeg bilder är ju redan komprimerade så överföringen av bilder fungerar precis som förr.
Det är framför allt sidor med mycket text och HTML kod som skall gå snabbare ex. forumen.

Nu är jag nyfiken på om:

1) ni märker att det går fortare.
2) ni märker några problem.

-Thomas

Jag har inte direkt märkt nån större skillnad. Det som jag finner lite irriterande är att när jag går in på en tråd i forumet så fungerar inte PgDn förrän hela sidan är laddad, och det har vad jag märkt inte ändrats den senaste tiden.

Det som annars brukar göra sidor sega är dåligt kodad HTML som inte kan renderas utan att sidan är färdigladdad.

Mye raskere enn tidligere

Jeg synes sidene her er mye raskere å få opp enn tidligere. Med tidligere mener jeg for et par måneder siden, da det ikke var noe morsomt å bruke "utsidan.se".
Kanskje har det også noe med hvor mange som nytter sidene samtidig. Det er vel slik at om 20 personer samtidig ber om en side, vil dette gå svært mye senere enn om kun en person gjorde det samme. Da vil også tidspunktet for når du nytter sidene ha betydning for hvor raske de er.

Leif

Nej, jag har inte heller märkt någon skillnad.

Det som segar ned utsidan är oftast annonserna. Ofta står browsern och väntar på att få kontakt med doubleclick.se

Av och till har jag använt programvara för att blockera alla banners, och skillnaden i hastighet är enorm, men jag har slutat eftersom jag inte vil att utsidan skall gå miste om välbehövliga reklampengar.

Jag tycker att sidorna laddar upp snabbare (nu även med IE6):), men som Gustav säger, får man ändå (trots att sidan är uppladdad), vänta en god stund, innan man kan börja arbeta.
Utsidan använder sig av tre cookies, har dessa något med saken att göra?

/Björn

nermander; sa:
Det som annars brukar göra sidor sega är dåligt kodad HTML som inte kan renderas utan att sidan är färdigladdad.

Detta hänger ju också ihop med webbläsare och version. Olika webbläsare hanterar detta så olika at man omöjligt kan koda HTML-en så att det blir lika på ala varianter utan att vara övertydlig. Då hamnar man tyvärr ofta i den fällan att koden måste läsas över helt innan den renderas.

chralm; sa:
Detta hänger ju också ihop med webbläsare och version. Olika webbläsare hanterar detta så olika at man omöjligt kan koda HTML-en så att det blir lika på ala varianter utan att vara övertydlig. Då hamnar man tyvärr ofta i den fällan att koden måste läsas över helt innan den renderas.

Följer man W3Cs rekommendationer, sätter fast WIDTH och HEIGHT på alla objekt (undviker mått som måste beräknas utifrån innehållet) så kan sidan renderas medans den laddas. Läser man HTML4 så finns det där massor med rekommendationer just för sådant.

*rättat stavfel*

Typsnitt har ändrats...

Hej

Jag har inte märkt någon hastighetsskillnad. Däremot verkar formateringen av texten inte fungera. Det är nu Times, tidigare Verdana? Jag kör Mac/Netscape.

Martin

clindh

Forumvärd
Det som tar mest tid vid inläsning av sidan, och det som gör att man inte kan köra PageDown då sidan laddas är att textmassan ligger inom en HTML-tabell. Innan allt kommit på plats vet inte browser hur hög tabellen blir. Det tar också en del tid för browsern att räkna om storleken hela tiden, kan vara ett problem på gamla Netscape och slöare datorer tex.

Det är primärt ett problem i forumen där sidorna kan bli långa. En ändring av detta skulle kräver lite redesign - inte alls omöjlig men det tenderar att prioriteras ned hela tiden då det dyker upp andra saker... :)

Den komprimering vi slagit på nu stöds inte av äldre browser. Det är mycket möjligt Netscape 4 och Mac-versioner inte klarar det; då får man ingen reducerad nedladdningstid heller tyvärr.

Layouten är dessutom lite omfixad sedan några veckor; högerkolumnen med småannonser laddas sist av allt om man har en browser av version 5 eller högre.

(Jo, jag skulle gärna slippa stora DoubleClick-annonsen däruppe - speciellt eftersom den oftast inte har någon inkomstbringande reklam i sig... Så bli stödmedlemmar allihopa nu så kan vi nog ta väck den!)

Sådärja!

Nu la jag in mina tvåhundra på postgirot, så jag kan känna mig lite mer berättigad att ha åsikter om utsidan...

Använd dom väl!

Skulle man förresten kunna göra en light-version av utsidan, med minimalt innehåll utöver texten, för de som föredrar snabba sidor framför stiliga menyer?
Den skulle ju funka bättre på fickdatorer etc också. Kanske en betalförmån?

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg