Vet att det tidigare fanns beskrivet i forum här på utsidan hur man kan hetta upp sin MTB för vägkörning. Tror att Niklas Ingvar-Nilsson tom hade en hemsida där detta och hur man fixar en bra touring hoj beskrevs. Denna info kan jag dock inte hitta nu.
Så:
Om man lägger på riktigt smala slicks på MTBn, istället för att köpa racer, antar jag att växlarna kanske inte räcker till. Är det bara att byta ut bakkasetten (det är väl så bakdreven kallas) till en som ger högre utväxling? Jag har alivio utrustning. Behöver jag då också byta kedja? Jag tänker på det där med olika slitning.....beror förstås på hur sliten kedjan är...men....
Vilka slicks kan ni rekomendera? Ska man satsa poå smalaste möjliga eller lite bredare?
Hur funkar det på grus? Antar att det inte är någon hit men skiljer det mellan olika bredder tex vad som går bättre på grus? Bredare att föredra?
Funkar det köra touring med ett smalt slicks däck om man håller sig till asfalt eller blir det överbelastat?
Jag har just nu ett par continental twister som jag gillar, det klassade försäljaren som ett semislicksdäck även om det inte har typiskt semislicksmönster. Jag gillar det men är ändå sugen på att ytterligare höja fartpotentialen. Kan dock tänka mig att dessa däck används som allrounddäck till vardags och touring, speciellt vid grusrisk.
Tips idéer och erfarenheter som kan hjälpa ig mottages gladeligen...
/Aandreas
Så:
Om man lägger på riktigt smala slicks på MTBn, istället för att köpa racer, antar jag att växlarna kanske inte räcker till. Är det bara att byta ut bakkasetten (det är väl så bakdreven kallas) till en som ger högre utväxling? Jag har alivio utrustning. Behöver jag då också byta kedja? Jag tänker på det där med olika slitning.....beror förstås på hur sliten kedjan är...men....
Vilka slicks kan ni rekomendera? Ska man satsa poå smalaste möjliga eller lite bredare?
Hur funkar det på grus? Antar att det inte är någon hit men skiljer det mellan olika bredder tex vad som går bättre på grus? Bredare att föredra?
Funkar det köra touring med ett smalt slicks däck om man håller sig till asfalt eller blir det överbelastat?
Jag har just nu ett par continental twister som jag gillar, det klassade försäljaren som ett semislicksdäck även om det inte har typiskt semislicksmönster. Jag gillar det men är ändå sugen på att ytterligare höja fartpotentialen. Kan dock tänka mig att dessa däck används som allrounddäck till vardags och touring, speciellt vid grusrisk.
Tips idéer och erfarenheter som kan hjälpa ig mottages gladeligen...
/Aandreas