Snabb fråga angående nedfirning efter avslutad bulttur

Efter att nyss ha kommit igång ordentligt med att klättra även utomhus så har en enkel fråga väckts.

För att undvika slitage så ska man aldrig topprepa i fasta toppankare av olika slag. Ifall man istället ledklättrar upp och sen firas ner uppstår rimligtivs samma typ av slitage. Men t.ex denna artikel(http://www.klatterforbundet.se/pdf/sakerhet/artiklar/omkoppling_toppunkt.pdf) ger ju inttrycket av att bli nedfirad är det man förväntas göra. Helt klart är det ju enklare och snabbare att bli nedfirad istället för att fira ner sig själv.

Frågan lyder alltså: Vad är rätt att göra i fast utrustning. Bli nedfirad eller fira ner sig själv?
 
Hm, har inte hört talats om detta förr. Förutsatt att det fasta ankaret inte är trasigt, dvs. jack, repor i ringarna, så sliter det väl inte mer på repet än ett ankare som du själv riggat. Jag använder fasta ankare om det finns och de ser bra ut vid topprepsklättring.

När det gäller sportklättring skulle det vara mycket omständligt att fira ned sig själv varje gång. Dessutom ett visst riskmoment eftersom du måste knyta ut dig ur repet, vilket kräver att du säkrar dig från selen med en slinga i en bult t.ex. Jag har iaf aldrig hört talats om att någon firar ned sig själv vid sportklättring.

Mvh /Joel
 
Finns väl knappast något rätt och fel, man får anpassa sig efter leden helt enkelt. Är det en led med överhängande avslut känns det ju rätt meckigt att göra på något annat än att bli nedfirad, men är det å andra sidan en väldigt svaig led, eller en led med svaigt avslut kanske det är kalasjobbigt att bli nedfirad.
 
Om man ledklättrar upp till ett fast firningsankare är väl ändå ankaret till för att koppla om sitt rep igenom för att kunna bli nedfirad igen.

Men har man tänkt att köra leden om och om igen på topprep tycker jag att man bör fästa egen utrustning i ankaret (egna karbiner, slingor eller vad som krävs för det specifika ankaret). Det för att inte slita på fasta ankare utan istället slita ut egen utrustning.

Hur man än gör behöver man ju oftast ändå göra en omkoppling till ankaret där man får backa upp sin säkring med en koslinga eller quickdraw.
 
Oftast så klättrar man ju leden åtskilliga gånger på rad. Lämpligt är då att första personen som kommer upp klipper i en egen skruvkabbe som denne blir nerfirad i. Alla efterföljande klättrare använder samma skruvkabbe. När den siste personen kommit upp så tar denne bort skruvkabben och firar sig ner i ringen. På så sätt är det kanske bara en tiondel så många nerfirningar som sker direkt i ringen.

Bra att slita så lite som möjligt på ringen för det är ju ingen som med glädje byter ut toppankare...
 
Hm, har inte hört talats om detta förr. Förutsatt att det fasta ankaret inte är trasigt, dvs. jack, repor i ringarna, så sliter det väl inte mer på repet än ett ankare som du själv riggat. Jag använder fasta ankare om det finns och de ser bra ut vid topprepsklättring.

När det gäller sportklättring skulle det vara mycket omständligt att fira ned sig själv varje gång. Dessutom ett visst riskmoment eftersom du måste knyta ut dig ur repet, vilket kräver att du säkrar dig från selen med en slinga i en bult t.ex. Jag har iaf aldrig hört talats om att någon firar ned sig själv vid sportklättring.

Mvh /Joel

Är slitaget på ankaret, inte repet, som TS avser. Och det är väl inget större riskmoment om du gör sakerna i rätt ordning? Dvs. för klipper in dig och sen knyter ur =)
 
Här i Sverige är det nog ingen som anmärker på något när man blir nedfirad genom fast ankare, men på många populära ställen i USA blir du utskäld om du gör så. Inget jag själv råkade ut för, men jänkaren jag klättrade med var noga med att påpeka att man altid firar ned själv för att undvika slitage... När det är kö på leder dag in och dag ut under ett halvår så blir det en hel del slitage...
 
OM ett klättersällskap sällskap avser att klättra leden mer än en gång BORDE det vara självklart att man bygger ett ankare i de fasta bultarna och inte använder eventuella firningsringar som ankare. Bortsett från att detta minskar slitaget på ringarna är det ju så att ankarna inte sällan är placerade utifrån ett antagande om att ett ankare kommer att förflytta centralpunkten nedanför den kant som bultarna ofta sitter ovanför, vilket medför att ett rep som förs genom firningsringarna kommer att slitas över en kant på ett sätt som varken är bra eller avsett av den som satte bultarna. Detta gäller ju särskilt leder man ofta klättrar som nybörjare, vilket väl kan vara av relevans för TS. MEN ofta ser man både ledare och topprepare glatt använda firningsringar som ankare. Jag skulle kunna räkna upp ganska många leder där man får hoppas att någon gör sig omaket att byta ut ringarna innan godset blir för tunt - det är inte bara i Staterna som det kan vara kö på leder. Tur att man sportklättrar så litet. ;)
 
Allting går snabbare och är tusen gånger lättare om man i alla tillfällen det går sätter egna karbiner i de bultade ankare som finns...

Samma sak om man tänker i trad-sammanhang fira sig flera gånger ifrån samma träd under en dag, då är det bättre att sätta en slinga runt trädet och karbin, både lättare att få ner repet plus att trädet säkert lever mycket längre!
 
Helt rätt som föregående medlemmar skriver. Texten i slutet av pdf:en tar sikte på situationen då man avser att klättra topprep på leden. Då bör man sätta egna prylar i ankaret. En galvaniserad snabblänk med diametern 8 mm kan nötas ned på bara ett par år om trafiken är tillräckligt hög.

I Spanien, Frankrike, Italien och andra länder med stark sportklättertradition kan man mycket riktigt få skit om man sätter ett topprep direkt i i firningsringen/ringarna och sedan klättrar i flera timmar på topprep. Och de har skäl för synpunkterna. Jag har kommit upp till flera skräckankare, bl a i Katalonien och på Mallorca, vars firningsöglor varit till hälften nedslitna.

Använd bara firningsöglorna när du firar ned från leden för gott och inte tänker göra något nytt försök. Ha alltid 1-2 extra snabblänkar eller karbiner för att vara förberedd på det oväntade.

Här finns lite mer text i ämnet:

https://www.thebmc.co.uk/how-to-use-bolted-lower-offs
 
Många bra tankar. Blir att köra på egen utrustning alla gånger utom den sista. Det är ju definitivt en bra kompromiss.
 

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg