snabb återhämtning

Då jag inte hinner till klättergymmet i den utsträckning jag önskar försöker jag styrketräna med förbättrad klätterstyrka som mål. som klätterstyrka tänker jag mig tung belastning med korta och få möjligheter till återhämtning. därför kör jag set om ca 10 reps och 30-45 sek vila mellan seten. det borde ju öka kroppens återhämtingsförmåga. jag kör så i varannan månad. de andra månaderna kör jag tyngre belastning och längre vila för att öka maxstrykan. hänger ni med? först kort vila för att vänja kroppen vid hög belastning och lite vila, nästa månad högre belastning för att öka maxstyrkan. kombinationen borde rent logiskt göra mig både starkare och förkorta återhämtningen. men - jag upplever inte något vidare resultat. jag har styrketränat rätt länge och vet att resultat kan låta vänta på sig, men ändå börjar jag tvivla på min metod. är det bättre att byta ut passen med kort vila mot pass med lång vila och kompensera konditionsaspekten med lite extra löpträning? funkar mitt styrkekonsept över huvudtaget? någon som vet?
 
Att alternera mjölksyraträning och vanlig styrketräning är ett sätt att få till en bra blandning för klättring.
Men om du inte tycker det funkar fullt ut så kan du också testa att köra några set med lång vila mellan och några set med kortare vila i följd under samma pass för at på sätt få ut båda funktionerna ur en muskel.

För klättringen är det ju väldigt viktigt att man jobbar mycket mer med greppet än vad som sker vid vanlig styrketräning men det är väl ingen nyhet antar jag.
 
Är rätt insatt i styrketräning då jag har hållt på med detta i snart 9 år nu.
Att periodisera sin träning är ett bra val, och du har gjort ett tappert försök till detta också.
Vid klättring behöver du extremt uthålliga muskler, speciellt axlar, armar och grepp. Benen är betydligt lättare att träna upp för detta endamål.

Jag skulle lagt upp träningen i två eller möjligtvis tre olika perioder. En period där du nästan bara kör väldigt tunga reps och många set. Maximalt 5 rep men även singlar.
En period där du kör minst 20 reps, kort vila mellan seten. Men med en vikt och intensitet där du inte drar på dig mjölksyra.
Sedan en tredje period där du just tränar din mjölksyratålighet.

Hur man lägger upp en sån här träning kan vara varierande, mest beroende på din träningsbakrund och hur din nuvarande träning ser ut.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ulrica Snabb återhämtning Träning och hälsa 6
mindful Optimal återhämtning Träning och hälsa 10

Liknande trådar