Smultronställen längs Småland/Blekingekusten?

Skulle gärna vilja ha tips på trevliga "smultronställen" längs sträckan Åhus -> Västervik (ungefär).

Jag har en bild av att efter en lång dags paddling avsluta med ett trevligt matställe. Ungefär på det civiliserade sätt som fransmännen idkar friluftsliv när de promenerar runt Mont Blanc.. går lite, äter lite på restaurang, går en bit till osv :) Varför späka sig?

Typ Dämman i Kalmarsund: (http://www.batnytt.com/bn_2001/bn5_01/samm4_bn5_01.html) men kanske inte fullt så exklusivt.

Alla tips är välkomna.

/Jonas
 
Tjärö, Skälö och Örö

Hej!

Tjärö i Blekinge är en fin ö, på ön finns vandrahem med restaurang som serverar god mat. Jag har förvisso bara käkat lunch där, men de fixar säkerligen god middag oxå.

På Skälö, cirka 6km öster om Blankaholm och cirka 18-19km söder om Västervik ligger ett café och restaurang. De har även pizza om man är på det humöret.

På Örö, cirka 15km öster om Blankaholm finns ett mycket mysigt pensionat/gästgiveri. Vi nyttjade det i höstas och det var en riktig höjdare. Mer om Örö kan man läsa här: http://www.wistrom.com/

Mvh Erik
 
Söder om Västervik finns en arkepilag som brukar kallas Misterhults naturreservat och sträcker sig från ostsidan av Östra Eknö ner till Strupö Ljungskär. Ett veritabelt kajakparadis helt i klass med Söderarms skärgård eller S:t Annas. Maten får du ta med själv men jag kan garantera fönsterbord mot Östersjön.

Fast det finns ett alternativ om längtan efter civilisationen blir för stark: Ö Skälö skärgårdskafé där man kan ta en bit mat och X antal bira/vin. Man kan sjösätta där om man vill (nås landvägen) och du hinner paddla runt Ö & V Eknö på en dag. Men jag tror nog att du vill stanna ute på kobbarna när du väl har tagit dig dit....

Stefan
 
Ojdå,

jag var visst lite groggy nu på morron. Såg att eriksjos redan tipsat om samma place. Hursomhelst bekräftar det kanske områdets attraktionskraft.

Stefan
 
Re: Tjärö, Skälö och Örö

eriksjos; sa:
Hej!

Tjärö i Blekinge är en fin ö, på ön finns vandrahem med restaurang som serverar god mat. Jag har förvisso bara käkat lunch där, men de fixar säkerligen god middag oxå.

Mvh Erik

Maten är bra både morgon, middag och kväll. Tillbringade en helg på vandrarhemmet i somras. Trevligt boende i gamla byggnader, bra mat och fina omgivningar (bortsett från lite algblomning...). Se mer på http://www.stfturist.se (sök på Tjärö).

/Håkan
[Ändrat av Håkan K 2003-01-29 kl 08:03]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
EnKlassiker Smultronställen i Mälaren (Västeråstrakten) Paddling allmänt 12
Mogens Bidstrup Har du tips om Østersjøens smultronställen? Paddling allmänt 1
Zlagge Nikkaluokta - Kalix paddling längs Kalixälven Paddling allmänt 2
Spinspider Bäst mobiltäckning längs svenska kusten? Paddling allmänt 25
The_Lost_Cyclist Paddlade just 350 kilometer längs Nigerflodens jungfrudel Paddling allmänt 4
stritte Tips om natursköna Åar / Älvar att padla längs? Paddling allmänt 6
myospinae Dukkajak längs Alaska! Paddling allmänt 0
Flyktsoda Paddling längs med Ljusnan??? Paddling allmänt 3
jabe05 Paddling längs Sørlandet (Norge)? Paddling allmänt 1
Mezzner Isläget längs kusten i Stockholm/Sörmland? Paddling allmänt 4
werme Kajak längs Indalsälven? Paddling allmänt 1
mikol Paddling längs Ljusnan Paddling allmänt 7
i4lean Karta för paddling längs bohuskusten? Paddling allmänt 2
Kvark Tips sökes, Paddla rinnande vatten (Småland) Paddling allmänt 5
Js92 Padling i mindre vattendrag småland Paddling allmänt 12
Crimper Paddla Emån, Småland Paddling allmänt 10
elgen88 Hyra kajak i Småland (Emån) Paddling allmänt 1
kanis Tips paddelvatten närheten norra Småland? Paddling allmänt 3
Millow Paddelturs tips i småland Paddling allmänt 6
Nicosand Silverån småland Paddling allmänt 5
PetNor Åsnen, paddling. Hur är det? Paddling allmänt 12
brainsplatter Paddling i skåne/blekinge/småland Paddling allmänt 4
annagundemark paddling västergötland/småland Paddling allmänt 1
alven Trevlig paddelsjö i södra Småland/norra Skåne Paddling allmänt 1
TreeWalker Kanottur i Småland sökes Paddling allmänt 6
muminfar Blekinge och Småland Paddling allmänt 4
taquin Turförslag för paddling i Småland eller nära Halmstad Paddling allmänt 1
anders_e_cool Turförslag i Småland Paddling allmänt 3
keron Kano/kajak turforslag i Småland ønskes Paddling allmänt 2

Liknande trådar