Smörjning av Lundhagskängor

Allt läder och skinn som utsätts för bruk, som skodon och handskar samt mössor suger åt sig kroppens svett.

Vattnet dunstar bort men saltet består.

Tvätta därför efter bruk med vatten och mjuk borste in och utvändigt. Smörj då lädret skinnet känns styvt före avborstningen med lite läderfett. Torka vid god luftcirkulation. Torka av överflödigt fett. Vaxa med neutralt skovax. Gärna 2x. Blanka upp ytan med mjuk borste.

Förvara torrt och med innersulorna i skaften. Snör skodonent inför torkningen så att du snabbt kan komma ut igen.

Fett och vaxprodukter, vad rekommenderar din skotillverkare? Naturprodukter gör att skinn och läder lever länge.
Själv flyr jag produkter med silicon och teflon i, det finns riskcontainrar för dylikt på tippen.
go tur

Tips!

Använd även skoblock i opolerat trä, helst ceder som är ett fett träslag och inte spricker lika lätt, och dessutom doftar gott. Träet hjälper till att torka skorna genom att suga upp en del av fukten.**

P.S.

Skoblock hjälper även till att hålla formen på era skor/kängor :)

Mvh troswe

Senast ändrad:
Har smörjt in en känga med vax och en med lundhags fettblandning nu, tänkte ställa dom sen i badkaret med lite vatten o se om dom läcker återkommer med resultat

Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk

Har du mättat kängorna med fett och vax sedan tidigare?
Det kan gå ta 2-4 insmorningar innan lädret är mättat och som allra mest vattentätt.

För dom som är intresserade så ställde jag ner dom i badkaret till ungefär halva skaftet i ca 3-4min och ingen av skorna läckte in vatten.

Lundhags Park smorda med Lundhags fett samt vaxade.

Mer än så ska man ändå inte stå i vatten med kängan som att det är inga gummistövlar men nu finns det ev. marginal för feltramp.

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg