Smörja torra remmar på ryggsäck

Jag har en gammal Haglöfs Alaska ryggsäck som jag är nöjd med och som duger för mig. Problemet med den är att remmarna känns torra så det är nästan omöjligt att justera bärsystemet. Går det att smörja dessa på något sätt?
 
Jag har ett vax från Hestra för att smörja läderhandskarna, Det bör funka på läderremmar.
 
Senast ändrad:
Är det remmar som ska låsa så pass upp så de inte blir för hala och inte längre låser i remspännarna. Jag har aldrig smort några ryggsäcksremmar i plastmatrial, läderremmar är en annan sak. Är det de små svarta remmarna som är i läder eller ev plastläder eller är det stora remmarna till ryggans lock eller underpåse?

/Patrik
 
Haglöfs har väl inte haft läderremmar på Alaska och Grönlandssäckarna?

Textilremmar borde inte ha något behov av smörjning men vissa textilremmar blir sköra av ålder, eventuellt beroende på UV-ljuseffekt.

Thure
 
Haglöfs har väl inte haft läderremmar på Alaska och Grönlandssäckarna?

Textilremmar borde inte ha något behov av smörjning men vissa textilremmar blir sköra av ålder, eventuellt beroende på UV-ljuseffekt.

Thure
Jo. Jag minns att min första Alaska och Grönland hade läderrem högst upp där säcken satt fast runt ramen. Har för mig att det fanns på ytterligare ställen också. Minnet...

Håkan
 
Stämmer majjen. Tänkte inte på de två remmarna runt ramutskotten upptill. De behövde jag aldrig röra de höll uppe säckens två övre hörn mot ramen. Var det en låderrem till runt övre ramröret på mitten?

Thure
 
Jag pratar om syntetremmarna. Jag upplever de som väldigt stela och kan knappt dra åt de översta så att jag får ryggsäcken närmare ryggen.
 
Kan bara skriva hur jag gjorde om någon annan söker efter samma fråga.

Hittade följande på något amerikanskt forum. Jag la alla remmar som gick att ta av från ryggsäcken i en hink med vatten blandat med sköljmedel, ställde en kastrull ovanpå så allt var under vattnet och lät de stå i några timmar. Sedan så sköljde jag av de och hängde upp de för att torka. Nu när de sitter på säcken igen så kan jag konstatera att det fungerade perfekt. Nu kan jag justera toppstramarna med lätthet, något som förut nästan var omöjligt och något man satte med ryggsäcken av och sedan aldrig rörde. Får se hur länge detta håller men jag är mycket nöjd nu iallafall.
 

Liknande trådar