smörja letherman

min letheraman har blivit väldigt seg map att få ut verktygen... är lite skit och kladd vid gångjärnen de roterar runt. Kan man åtgärda detta? smörja med något?

/j
 
jake; sa:
min letheraman har blivit väldigt seg map att få ut verktygen... är lite skit och kladd vid gångjärnen de roterar runt. Kan man åtgärda detta? smörja med något
/j
Diska den med diskmedel i varmt vatten. Du kan även koka den för att kolla om du får bort allt skit. Som sista utväg kan du tvätta den med lösningsmedel. Jag har alldrig smort min läderman och jag har aldrig problem med att få ut verktygen // Roland
 
Symaskinsolja

Hej!

Jag har råkat ut för att min Wave fått små rostpunkter på sig efter användning i våta miljöer. Därför har jag börjat att smörja in den med vanlig symaskinsolja och det funkar bra! Det skyddar mot rost samt smörjer leder fint!

Mvh
Anders Henriksson
 
Rostskyddsolja

Min Leatherman har rostat och kärvat några gånger. Jag anväder vanlig 5-56 ( tunn smörj-rostskyddsolja ), det verkar fungera, såvida man inte använder den till matlagning...
 
Outside

Outside kan renovera den för 250 spänn inklusive frakt.

Fick nyss tillbaka min i skick som ny, hade den i sittbrunnen och exponerade den för saltvatten några dagar av misstag. Den gick inte att öppna alls. Fast det innebär ju att jag inte får köpa någon ny mulittång på länge:-(



JL
 
Re: Outside

Lorre2; sa:
Outside kan renovera den för 250 spänn inklusive frakt.

Fick nyss tillbaka min i skick som ny, hade den i sittbrunnen och exponerade den för saltvatten några dagar av misstag. Den gick inte att öppna alls. Fast det innebär ju att jag inte får köpa någon ny mulittång på länge:-(



JL

Har Outside reservdelar också? Jag har en avbruten fil i min Letherman jag skulle vilja ha utbytt.

Adress/telenummer till Outside?
 
Olja och vatten.

En skål med varmt vatten, doppa, och öppna och stäng verktyget några gånger. Sen när det börjar kännas bättre, olja gängorna. Det funkade på min Victorinox som jag har haft i ca 10 år. Jag har bara behövt göra det en gång.

Den kommer dock att "läcka" olja ett tag så ha en rulle håshållspapper framme.
 
Re: Re: Outside

Tyget; sa:
Lorre2; sa:
Outside kan renovera den för 250 spänn inklusive frakt.

Fick nyss tillbaka min i skick som ny, hade den i sittbrunnen och exponerade den för saltvatten några dagar av misstag. Den gick inte att öppna alls. Fast det innebär ju att jag inte får köpa någon ny mulittång på länge:-(



JL

Har Outside reservdelar också? Jag har en avbruten fil i min Letherman jag skulle vilja ha utbytt.

Jepp det har dom.
Har bytt kniv och minsta skruvmejseln.
Det gick dessutom på garantin konstigt nog.
Lämnade in den på Widfors i Sthlm, frågade inte efter kvitto heller.


JL
 
jag tycker oftast att fett och oljor samlar på sig mer skit än vad de gör nytta, håll den ren och dra över de rörliga delarna med en stålborste.. Min har inte strulat på 10år!!
 
Risk för rost

FJS90/91; sa:
jag tycker oftast att fett och oljor samlar på sig mer skit än vad de gör nytta, håll den ren och dra över de rörliga delarna med en stålborste.. Min har inte strulat på 10år!!

Stålborste?
Det borde ju repa metallen, hade det inte varit bättre med en tandborste eller något liknande.
 
nix.. stålborsten är mjukare än lädermannen samt att den rensar bättre än en tandborste.. Å andra sidan så är vi väl alla saliga i vår tro?
 
Liknande trådar

Liknande trådar