smidighet..

Smidighetsträning för klättring

vad jag hört så skall thailändare vara nått ruskiga på klättring mycket tack vare deras smidighet..

nu undrar jag om ni har några tips på bra smidighetsträning..

//

Begreppförvirring?

Du menar nog töjbarhet, så det stavas STRETCH. stretcha, stretchning. Att stretcha = Att töja.

Vighet överskattat

Jag tror att smidighet/vighet är överskattat vad gäller hård klättring.

Jag vet inte om just Thailändare är mycket bättre på klättring än t.ex. Europeer, men om de är det tror jag att det beror på att de ofta är ganska tunna och lätta, men ändå starka.

Styrka-vikt ration är enligt mig viktigare än smidighet för att kunna klättra bra.

Re: Vighet överskattat

hebbe; sa:
Jag tror att smidighet/vighet är överskattat vad gäller hård klättring.

Jag vet inte om just Thailändare är mycket bättre på klättring än t.ex. Europeer, men om de är det tror jag att det beror på att de ofta är ganska tunna och lätta, men ändå starka.

Styrka-vikt ration är enligt mig viktigare än smidighet för att kunna klättra bra.

Vad gäller "hård" (8b och uppåt?) klättring så behövs bra styrka/kroppsvikts-relation, smidighet och framförallt ett bra prestationspsyke. Att smidighet skulle vara överskattat tror jag inte ett smack på. Ta en titt på top 20 i världen och du ser att de är mycket mjuka i kroppen och har en enorm kroppskontroll, alltså stor smidighet. Thailändare är sedan inte bättre än européer, inte om man ser till antal hårda leder gjorda, på pappret iaf. Vad det sedan beror på är nog massor av saker.

Givetvis blir du inte en bra klättrare enbart genom att vara smidig, men utan denna egenskap så är jag övertygad om att du kommer få stora problem på de "hårda" lederna. Den perfekta kombinationen av ovannämnda egenskaper krävs.

Re: Re: Vighet överskattat

climbrob; sa:
Thailändare är sedan inte bättre än européer, inte om man ser till antal hårda leder gjorda, på pappret iaf. Vad det sedan beror på är nog massor av saker.

Givetvis blir du inte en bra klättrare enbart genom att vara smidig, men utan denna egenskap så är jag övertygad om att du kommer få stora problem på de "hårda" lederna. Den perfekta kombinationen av ovannämnda egenskaper krävs.

Det är inte bara så att thailändare klättrar i mindre utsträckning. Att dom är smidiga är för att majoriteten har iaf sysslat med kickboxning en tid som nuga, det sätter sina spår.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg