Smidig dagsryggsäck

Tjena!

Jag o min flickvän hade tänkt att åka ner till Nya Zeeland i höst i 2,5 månad och backpacka. Har kollat runt lite på olika ryggsäckar, och har kommit fram till att jag nog ska ha en 60 - 65 liters säck. Denna säck lämnar jag ju mest på vandrarhemmen.
Men nu till min fråga...skulle behöva en dagsryggsäck att ta med när man går på dagsturer. Den ska helst vara så liten att man kan packa ner den i den stora säcken när den inte används...Har ni något bra tips på en sån säck?

Svårt att avgöra utan att veta vad ni skall ha den till, men när jag är ute och springer ultralätt så har jag en barnryggsäck från biltema. Sitter bra på ryggen utan att man störs av den, väger inte särskilt mycket och är så billig att man inte behöver vara särskilt rädd om den. Min har varit med på otaliga turer och stundtals blivit rejält misshandlat utan att visa några speciella förslitningsskador.

rätt och lätt

Du behöver en toppturssäck till dig och flickvännens vattenflaska, frukt och chokladpåse samt vindskjortorna, måhända till Dv kameran. 25-30l och i flimsigaste nylon, du stagar upp ryggsidan med era två sittundelag.
Modell, pris och färg bestämmer du själv. Min är grå och över 40 år ung...men tung jmf med moderna under.
//J

Ont om lätta säckar

Hej,

Jag har själv letat efter en sådan. Det är ont om lätta bra sådana. De flesta har en massa detaljer och hög bärkomfort => onödigt tung och omöjlig att stuva ner. De flesta ligger runt 800g och ett fåtal ned emot 600 (lundhags, haglöfs etc). Jag har en gammal lumpensäck som duger väldigt bra. Slitstark, rymmer mycket (30l?) och går att knöla ihop. På köpet får man smala axelremmar och inget midjeband. Denna har varit med överallt och funkat kanon. Den funkar dock sämre om man skall springa eller skejta. Taskig bärkomfort? Nae, så många kilo kan man inte lasta i en liten säck.

Nå, nu har jag uppgraderat till en Ferrino T-Fly 15. Väger bara 260g. Sitter perfekt (midje- och bröstband). Tyvärr rymmer den bara 15l. Räcker inte det så titta på de där löpparryggorna OMM och litepac (http://www.litepac.com)

/Lars

Inte illa!

Det var som rackarn. Märkligt att jag missade dessa då jag gjorde min marknadsundersökning i höstas. Dessa verkar ju precis rätt!

Bra tips.

En Sea to Summit Side Trip Day Pack har jag använt en hel del vid resor. Mycket lätt och smidig. Fordrar ett sittunderlag för att styva upp ryggen lite.

Hur mycket kommer ni att använda den? Som dagtursäck någon gång då och då är ovanstående säck klockren. Men om ni kommer att använda den ganska ofta och mycket så skulle jag rekommendera att gå upp ett snäpp när det gäller bärsystem.

Jag har kompletterat ovanstående säck med en Osprey Talon 22 - http://www.addnature.com/product.asp?dept_id=0&pf_id=OSPREYTALON22_S07 - 300 gram till men med ett betydligt skönare bärsystem med avbärarbälte (mer behov av att hålla på plats än att avlasta)... och tillräckligt mjuk för att lätt kunna rullas ihop och packas ner i en större säck när jag reser.

Hade en gammal hederlig kånken som funkade under flera år,borde finnas i tusental på loppisar o.dyl...

Nån som har koll på vad den väger (den gamla sorten)?

peter

Kånken 16 L väger 290g enligt fjällrävens hemsida, skulle tro att den är identisk med den som såldes för 30 år sedan.

Tack så sjukt mycket för de förslagen! Har nog varit lite dålig på o söka =) men de är ju helt perfekta. Tror jag mest är inne på Marmots Kompressor efter första titten. Men som sagt tack!

Ps. Är det någon som har nån erfarenhet av de andra tre säckarna får ni gärna skriva vad ni tycker om de

Liknande trådar

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg