Småtips

Fäst en visselpipa i dragkedjan på jackan, fäst en minidiodlampa i din sovsäcksöppning, mucket praktiskt på natten när man ska göra nåt,
fäst tändstål/minikompass på ditt knivfodral.
Sätt en reflextape på/vid tältet/lägret någonstans. så hittar du hem i natten lättare.

hmmm, kommer inte på mer små skittips just nu

Led

Nu har jag inte tältat på länge, men jag har sedan många år tillbaka 2 st LED lampor hängande i tälttaket, samt minst en LED-lampa på nyckelknippan

24-218_l.jpg

Kostar 10 kronor/st inklusive 2 st batterier på Biltema. Lösa batterier kostar 30 SEK för 2/st.
Lite märklig prissättning kan tyckas, men sådan är verkligheten på Biltema. Så tar batterierna slut är det billigare att köpa en ny lampa, än att byta batterier. Och har man inte för avsikt att öppna LED lampan kan man göra den betydligt vattentåligare med Liquesloe, Sikaflex eller liknande.

Nu när jag efter mycket sökande fått tag i handskkrokar så har det blivit en del småmodifieringar av friluftsutrustningen

DGH.jpg

OT:
jag köpte 50 st krokar när jag ändå beställde material från Shelby

Per

Knyt fast ett tändstål på tamojen.
Fäst olika band i dragflärparna på myggnätet och dörren på tältet, så du lätt ser skillnad.

Vad ska du ha krokarna till?

Kort svar:
Sätta fast saker, som ska vara lätta att ta loss

Långt svar:
Det är lättare att sätta fast LED lampan i tältet med plastkrok än med metallring som ska skruvas 2 varv. Men till detta åtgår bara 2 st krokar, så kvar är 48.

Dom packpåsar och andra ”bra ha grejor” jag har i sittbrunnen på kajaken krokar jag fast i en lina, så att inget ska åka (flyta) iväg om jag kapsejsar.
Fånglina till det som ligger under gummilinorna på kajaken (länspump, paddelflottör och vattenflaska). Jag inte fixat en lina + krokar till Tyvekkartorna än.

Kniven på flytvästen.

Fånglina till GPSen både på cykeln och på kajaken.

touratech_under.jpg

Lina på skridskohandskarna så att jag inte behöver tänka på var jag ska göra av handskarna när jag fotograferar.

Per

Självlysande linor till tältet/vindskyddet så ingen snubblar o river det i nattmörkret.

Nu minns jag inte var jag såg det, men det var inget dyrt.

Biltemas flaskhållare (artnr 27-754) för 19.90kr fungerar också bra som GPS-hållare! Dock något mindre stabil än "avskjutningsrampen" skulle jag gissa. Mitt lilla bidrag till småtipsen :)

Bilagor

• S1051524.jpg
    S1051524.jpg
    119.9 KB · Visningar: 1,158
  • S1051527.jpg
    S1051527.jpg
    112.3 KB · Visningar: 1,087
  • S1051528.jpg
    S1051528.jpg
    152.5 KB · Visningar: 1,097

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg