Småländska höglandet

Hej

Jag ska till Småland och hälsa på föräldrarna över helgen 1-4 maj, och tänkte försöka klättra lite samtidigt. På Höglandsklättrarnas hemsida står lite om Trollevägga och Rankullaberget, men deras förare är tyvärr slut. Är det någon som kan tipsa om nybörjarleder i 4-5-registret på dessa berg?

Finfint berg

Klättrade på Rankullaberget för ett par år sen och då var det helt OK, och vilket jag kan rekomendera!

Huvudväggen ca 20 meter hög med 11 st borrbultade leder, enligt föraren, med svårighet 5a-7b (fransk grad.). 3 st trad. 4.

trollevägga

Jag var där för några veckor sen....

väggen är cirka 35-40 meter hög, jag klättrar
inte heller mer än 3-4 ännu. När jag var där så klättrade jag en 3+ och en 4+, väldigt fin sprickor

mvh // jimmy

Tacktack!

Är det svårt att orientera sig på väggen? Jag menar, det kan vara svårt att utan förare hitta rätt leder på en 100 m lång vägg. Är de lätta lederna på den stora väggen? Till vänster, mitten eller höger? (Ursäkta om jag verkar korkad, det kanske är självinstruerande när jag väl kommer dit. Men jag tycker det är så frustrerande att komma till ett nytt berg och trampa omkring utan att veta var man ska börja...)

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg