Smaila-träffen

Jag planerar en av de klassiska Sarek-vandringarna till sommaren: Sourva-Pierekjaure-Smaila-Routesvagge-Akka-Ritsem.

Vad jag förstått (bland annat från extensiv läsning av Grundsten) är Smaila-området vid Mikkastugan en naturlig knutpunkt i området. Det benämns även "Smaila-träffen" pga att risken/chansen/sannolikheten för att där träffa på andra vandrare är relativt hög.

Se detta som en liten enkät och delge gärna era erfarenheter av antalet andra vandrare i området och huruvida Smaila-träffen gör skäl för sitt namn.

Det kan vara bra att veta om jag måste reservera en tältplats :)

Jag har passerat Smailaträffen mellan 5 och 10 ggr. Kan inte minnas en enda gång då det inte fanns människor och/eller tält där (vandrar alltid i perioden juli - september). Alltifrån nåt enstaka tält upp till kanske knappa 10 tält. Det finns obegränsat med tältplats. Platsen ligger strategiskt, men egentligen tycker inte jag att den är speciellt attraktiv.

/Håkan

Jag kom förbi i September 2002 och mötte en enda ensamvandrare där; under dom två senare veckor ingen annan i hela Sarek; första veckan i Rapadalen mötte vi dock ca 10 vandrara som var på väg ut.

Det verkade att om vi hada börjat ännu tre / fyra dar senare så hade vi sett ingen alls; om det stämmer så betyder startdagen en (bra?) bit in i September lite mer ensamhet även där.

2003/2004 undvik vi dock Smaila.

Jag tror att "trängsel" :) gällär inte bara Smaila, utan ochså Ruohtesvagge / Alkavagge / norra sidan Rapadalen (Pastavagge? hela Pelaslätten?).

Jag har sett någon gång en grafik med statistik över Sareks dalars 'utlastning' men kommer inte ihåg nu var den fanns.

mvh Lukas
http://www.rapadalen.de

Jag passerade Smaila några dagar efter midsommar 2004. Helt folktomt i princip hela vägen Rapadalen (start ett par dagar före midsommar)- Snavvavagge - Pielavalta - Routesvagge. Mötte ett par sälllskap på väg in i norra delen av Routesvagge när vi var på väg ut mot Kisuris och Änonjalme. Eftersom helikoptern kom och lade bron vid Mikkastugan på plats medan vi väntade var det inte så konstigt att det var folktomt. Underbart att gå vid den tiden på året!

Andra gånger när jag har passerat Smaila senare på året har det alltid funnits folk och tält där. En vandring över Pielaslätten är dock alltid trevlig och stimulerar fantasin till en mängd tänkbara vägval för framtida vandringar.

// Calle

Det bästa

Hej!

Det bästa med Smaila är att där finns sareks enda dass. Skönt att sitta bekvämt för en gångs skull, efter ett antal sittningar ute i diverse stenskravel. :)

För övrigt håller jag med föregående talare - det varierar. Har aldrig varit med om att det varit folktomt. Men har heller inte upplevt det trångt. Området är på inget sätt svårtältat. Det finns gott om utrymme. 4-5 tält i omgivningen är nog det mesta jag varit med om.

Mvh Bert

Håkan K; sa:
Platsen ligger strategiskt, men egentligen tycker inte jag att den är speciellt attraktiv.

För min del så tycker jag att Smaila-träffen har något speciellt.

Jag tror att jag uppskattar att se dalen jag kom ifrån och dalen jag ska fortsätta in i. Som jag minns det ser man sex olika naturliga färdvägar som man kan låta fantasin vandra in i. Dessutom ligger Sarektjåkkåmassivet nära och ser inbjudande ut.

För mig är det viktigt att välja rätt tältplats vid Mikkastugan, en förflyttning på 50-100 meter påverkar utsikten påtagligt.

Det skulle vara roligt att få förslag på andra tältplatser inom en halv dags vandring (ca 7km) som jag borde prova.

Sarek

Hej kamrater
Skulle man kunna få ett tips om när det är mest lämpligt, kanske tom. vilka veckor i juli-augusti som det kan vara fördelaktigt att befinna sig i Sarek.

Tackar på förhand för detta Anders

Re: Sarek

Blade99; sa:
Hej kamrater
Skulle man kunna få ett tips om när det är mest lämpligt, kanske tom. vilka veckor i juli-augusti som det kan vara fördelaktigt att befinna sig i Sarek.

Tackar på förhand för detta Anders
Ofta fint (= lite mygg, inte sååå mycket regn och fortfarande ingen snö) i 2a halvan av augusti och 1a halvan av sept.

/Håkan

Lasse Nilsson; sa:
Det skulle vara roligt att få förslag på andra tältplatser inom en halv dags vandring (ca 7km) som jag borde prova.

Kuopervagge, precis där Alkavagge kommer ner. Fina utsikter mot Skarja/Smaila och mot Sadelberget och Kanalberget upp genom Alka- och Akkavagge. Fina tältplaser finns även i Alkavagge just där Kalmejåkka och Akkajåkkå möts.

Även Ruotesvagge har fina platser. Stanna till i närheten av Påisatjåkkå och gör en dagstur runt detta fjäll.

(Sitter tyvärr med bara en äldre karta, som endast har de gamla försvenskade namnen utsatta.)

Mvh Bert

Båda gångerna jag kommit till Smaila-träffen har det varit folktomt där!
Första gången visade det sig att det inte var riktigt sant eftersom det fanns ett Tysk/Tjeckiskt par som tältade utom synhåll nere mot Skarja.
Andra gången var det helt tomt när jag kom dit men jag visste att ett annat gäng var på väg.
Dock var jag inte ensam där de tre nätter jag tältat där. Fem tält är maxantalet jag varit med om.

Lasse Nilsson; sa:
Det skulle vara roligt att få förslag på andra tältplatser inom en halv dags vandring (ca 7 km) som jag borde prova.

När jag kom ner via Ruotesvagge 2001 så tältade jag norr om Påisajåkåtj, c:a 4km från Mikkastugan. Jag hittade en relativt mjuk och torr plats att slå upp tältet på alldeles intill stigen och med en moränrygg som ljuddämpare mot den stora jåkken och en liten bäck strax intill att hämta vatten i. Trevligt läge och bra utsikspunkt från moränryggen och Mikkatjåkkå som stor och pampig granne på andra sidan dalen.
Ett annat ställe som ser ut att vara bra att tälta på är "fotbollsplanen" i Alkavagges norsöstra del, c:a 5 km från Mikka. Härig utsikt både mot Axel Hambergs topp och mot Sarekmassivet.

default.asp')
Ha de' ///Claes
Nygårdhs irrfärder i Fjällen

Vi är tydligen överens, Bert!

nidob49; sa:
Fina tältplaser finns även i Alkavagge just där Kalmejåkka och Akkajåkkå möts.

Även Ruotesvagge har fina platser. Stanna till i närheten av Påisatjåkkå och gör en dagstur runt detta fjäll.
cnygardh; sa:
2001 så tältade jag norr om Påisajåkåtj, c:a 4km från Mikkastugan.

Ett annat ställe som ser ut att vara bra att tälta på är "fotbollsplanen" i Alkavagges norsöstra del, c:a 5 km från Mikka.

bild25.jpg')

Jag satt och funderade ett tag med "skriv svar"-sidan uppe så du han före! Men kanonställen är det!
Hade faktiskt även tänkt föreslå området i närheten av vadet över Kuoperjåkken, som du ju också föreslog.

default.asp')
Ha de' ///Claes
Nygårdhs irrfärder i Fjällen

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg