Smärta i hälsenorna

Hej!
Det är så att jag har en väldigt ont i mina hälsenor.
Det gör skit ont när man går. I början hade jag det bara ibland men nu värker det nästan hela tiden. Jag har varit hos läkaren men han tycktes inte ta det på allvar utan menade mer att det skulle gå över. Då ska det tillägas att jag har haft problemen i flera månader. Är det någon som har några råd på behandling eller rehabiliteringsträning?
Tack på förhand
Mvh Johan Malvin

Malvin82; sa:
Hej!
Det är så att jag har en väldigt ont i mina hälsenor.
Det gör skit ont när man går. I början hade jag det bara ibland men nu värker det nästan hela tiden. Jag har varit hos läkaren men han tycktes inte ta det på allvar utan menade mer att det skulle gå över. Då ska det tillägas att jag har haft problemen i flera månader. Är det någon som har några råd på behandling eller rehabiliteringsträning?
Tack på förhand
Mvh Johan Malvin

BÄGGE? låter jobbigt. Jag hade problem i höger 1996-98
som sedan opererades.

Sen fick jag problem i vänster
år 2002. När det övergick i inflammation uppsökte
jag läkare, tog röntgen - INSISTERA! -
fick remiss till klinik,
därpå till sjukgymnast som gav mig ett
program med excentriska övningar
och långsamt stegrade löppass under längre promenader.
- jag kan
återigen springa, det har fungerat
över all förväntan! Kanske en mil varannan dag,
ofta längre under helgen.
Man opererar inte längre,
knän är viktigare.

Ja, du ska då inte ta råd av nån av oss utan undersökning
och röntgen är ett minimikrav (i Linköping är det sådan
kö så jag fick åka till Kisa, fem mil härifrån).

I mitt fall handlade det om exostoser - utväxter på hälbenet, som skaver och sliter mot hälsenan.
Vidare förbening eller kalkutfällningar
i senfästet, vilka i det
första fallet opererades bort, faktiskt rätt
riskabelt eftersom hälsenan delvis måste lossas
från hälbenet (eller om man tog bortrså mycket ben att
anliggningsytan minskade).
Under en eller två
veckor fick jag inte stödja på foten, under den första
kunde jag inte lämna min lägenhet. Det tog ungefär sju månaer innan jag var återställd.

I avvaktan på undersökning är väl det enda vettiga att välja
motionsformer som inte sliter på fötterna, simning,
cykling (härlig årstid!!) - i värsta fall inomhus.

Den som vill bli frisk måste vara envis gentemot
sin husläkare. Första gången jag hade problem ville
han bara gömma sig bakom "vila". Men andra gången hade
han lärt sig att löpning och vandring är min livsstil.

Hälsenor är inte att leka med. Har du ont skall du absolut inte göra någon aktivitet där du får mer ont. Risken är att du får dras med hälsenan i många många år.

Men det är ju inte säkert att ditt problem blir långvarigt.
I första hand bör du gå till en idrottsläkare om du nu inte har gjort detta. Av honom får du säkert någon form av tabletter (de brukar gilla att skriva ut sånt för att se om det funkar). Med vila och tabletter blir du förhoppningsvis bra.
Sen bör du se över dina skor, kanske skaffa inlägg. Men allt sånt bör en bra idrottsläkare informera om.

Excentriska tåhävningar är annars den rehabiliteringform som verkar mest populär just nu. Dvs du står med tårna på en tröskel eller några telefonkataloger och sänker dig ner tills hälarna tar i golvet. Stig av och gå upp och sänk igen. Häv dig inte upp med tårna. Det kan man göra efter några veckors/månaders träning. Men jag skulle inte börja göra detta innan jag gått till läkaren.

Framförallt, ta det lugnt det tar tid att bli bra även om det är frustrerande att inte få vara så aktiv som man vill vara.

/Henrik

Stretching

Det finns enkla stretchövningar för att sträcka ut låga vadmuskeln och hälsenan, det är bra som förebyggande. MEN: om du har ont nästan jämt så är det förmodligen nåt lite allvarligare. Jag skulle rekommendera att du försöker komma i kontakt med en idrottsläkare/sjukgymnast som har bättre koll och en annan syn på idrottsskador (jag misstänker att de flesta läkare tycker att dylikt är lappri jämfört med hjärtsvikt och cancer). En sjukgymnast har förmodligen också bättre förståelse för att ett halvårs total vila inte är något alternativ för dig, något som jag tvivlar på att en "vanlig" läkare klykar.

hälseneont

Träna eccentriska tåhävningar.Det fungerar i många fall.
Har du väldigt ont ,börja göra dom avlastat.Tex sittande,sedan stående och ta stöd så du inte belastar med hela kroppsvikten fullt ut.
3x20 reps brukar vara tillräckligt,gör det 1-3 ggr om dagen.
Sen när du blivit bra",fortsätt göra tåhävningar mycket regelbundet.Gör det på ett ben i taget.
Jag brukar stå på trappsteg eller pall.
Inom ca 3 mån kan det vara bra.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
erikan Smärta i främre fotvalvet Träning och hälsa 2

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg