Småbarn i packutrymme?

Hej!

Jag har begränsad erfarenhet av kajakpaddling, totalt kanske en dryg veckas paddling i havskajak, men då jag nu skall flytta från Lund till Karlskrona vill jag ut i skärgården med detta underbara transportmedel. Kajak skall inhandlas till våren, troligen en havskajak, då jag vill kunna ge mig ut på både dags- och veckoturer. Två havskajaker närmare bestämt, en till mig och en till min hustru.

Nu är det emellertid så att jag har en sex månader gammal dotter. Nästa sommar är hon alltså drygt ett år. Vad gör man av henne? Går det att sätta henne i det främre packutrymmet? Tror ni att man kan inreda det som en liten stol? Där framme skulle hon se bra och kunna plaska lite i vattnet.

Är det någon som provat? Jag har letat lite i forumen men inte hittat något, mer än barnkajaker, men det är hon än så länge lite ung för. Jag vore väldigt tacksam för tips.

Nja, så gjorde inte vi med vår dotter, vi skaffade en tvåpersonerspråm med lastlucka i mitten och såg till att barnet hade sällskap av jämnårig. På så sätt gick det helt problemfritt. Tills dess hon ville ha egen kajak och lärde sig bada rejält.....
//J

Tack så mycket för svaret. En tvåmanskajak kan väl vara ett alternativ, men då jag vill ha möjlighet att ge mig ut ensam med dottern (jag skall vara pappaledig hela nästa vår och sommar), vore en enmans klart bättre. Någon annan som har någon erfarenhet?

Hur gammal var din dotter när hon ville ha egen kajak?

Man ser en del

bilder på barn i packluckor och det kan nog funka att kajka runt några hundratal meter men det finns risker.

T ex att utrymmet vattenfylls av en svallvåg. Eller att barnet kryper ur. Det gjorde min drygt ett år gamla dotter en oktoberdag från vår VKV Yoo-A-Kim varvid hon hamnade med ansiktet nedåt under vattnet och flytvästen vände inte upp ansiktet.

Det gick bra vi backade kajaken och plockade upp henne och paddlade in till land för att byta till torra kläder.

En kompis till mig paddlade med en av sina döttrar mellan benen i en VKV Lisa. Där hade han hyfsad koll på henne. Inget jag skulle göra själv dock. Med en Yoo-A-Kim kan en paddla medan den andra föräldren kan ägna sig åt barnet/barnen.

Thure

paddla på bara!

Hallå! Gutt att vara hemma med barn! Jag paddlar med barn i packlucka. Började när storpojken var ca ett år, han är nu fyra och sitter i främre skottet på en Off-shore. Där kan han paddla med en anpassad paddel utan att vi slår ihop också, perfekt. Lillkillen är nu drygt ett år och han går samma skola. Vi har gjort en sits och ett ryggstöd i cellplast för att göra det mer bekvämt och minimera risken att fastna.

Turerna blir ca 30-45 minuter långa och det får ju inte blåsa för mycket. nån gång har de somnat, ungefär som i bilen, med huvudet vilandes i kragen, fast utan bälte, och då har turen blivit lite längre. Min fru och jag tycker att det är en frihet att kunna paddla ut i varsin K1 med varsitt barn. alternativet för oss är YooAkim. Det är smidigare om man skall vara ute länge.

Paddla säkert!

D.

Det låter fint! Någon Off-shore blir det nog inte (dyrt!), men i det här fallet lär det gå lika bra med en packlucka som en annan. Hur gjorde du sitsen? Har du några bilder?

Liknande trådar

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg