Småbarn i kajak?

Har lite funderingar på att inreda min bakre packlucka till barnplats. Har en liten som närmar sig 1,5 år som det hade varit kul att få med ut i kajaken.

Min tanke är att bygga en liten sits (så han slipper sitta på skeddaboxen), sedan sy ett omvänt kapell -en påse som barnet sitter i för att undvika att hela bakre packutrymmet vattenfylls vid en eventuell olycka. Deetta sys i ganska styvt tyg och med liggunderlag i botten, så att det inte går att rassla in sig/fastna i om man slår runt (nej, jag tänkte inte paddla när det finns skuggan av en chans att slå runt, men ändå). Till detta ett löst sittande kapell med lös "syslöjdsresår" som skydd mot skvätt och stänk.

Har för liten sittbrun för att ha barnet mellan benen och kunna paddla så säkert.

Jag förstår naturligtvis att detta arrangemang är för lugna sommardagar med badbart vatten och mkt korta sträckor. Det kommer finnas en kajak till i vattnet när jag paddlar såhär.

Har ju läst alla käcka tips om Yoo-A-kim osv, men när man har så små barn så bygger det ju på att man har en singelkajak i vattnet också, som kan assistera till sjöss. Man kan ju inte hjälpa ett litet barn så mycket även om dubbelkajaker är stabila så drar man sig nog för att krypa fram och hjälpa en liten tillrätta.

Tänkte även testa canadensare, men eftersom jag bor vid havet och äger en havskajak så hade det varit kul att kunna få till något med den.

Någon som har testat?

Man behöver inte alls ha eskortkajak om man paddlar Yoo-A-Kim med barn i mittbrunnen. Enklast servar förpaddlaren barnen genom att vända sig om och plocka upp barnet. Bra att snäva av mittbrunnen med packning eller kapell så att inte barnet försvinner utom räckhåll bakåt.

Nackdelen med ditt förslag torde vara att du inte når barnet själv om inte vederbörande hoppar i spat vilket en 1,5 åring nog gärna testar (vår 14 månaders gjorde det i varje fall).

Thure

kör på bara

Jag tycker det låter som en kanonbra idé. När min stora kille var 1,5 satt han i främre packutrymmet med ansiktet mot mig, när han blev större hamnade han bak och lillkillen fick ta hans plats där fram. Nu har jag tre och vet inte riktigt om det funkar i i en k1 längre. Min fru får ta en i fortsättningen. Min längsta tur med småbarn på detta sätt varade i 40 minuter och då hann lillen somna. Det blir inga långa expeditioner med mina mått mätt men för pojkarna är det riktigt stort. lycka till, överarbeta inte...gör det enkelt

Paddla med barn i bakluckan...

Nu har jag ju inte paddlat med småbarn i K1, men förra sommaren paddlade jag en del med min 10-åring sittande baklänges i akterluckan främst för att titta på djur i skymningen (spännande). Jag fixade en böjlig list med en profil som tätade mot hålet från insidan som sedan sattes i spänn för att inte ramla av. Hade sedan ett kapell (resår hemmabygge) runt listens kant. Min lösning skulle inte hålla för rejäl översköljande sjö utan var till som regnskydd och för att det inte skulle bli för kallt att sitta där. Sitsen gjorde jag av några lager liggunderlag + liggunderlag hela vägen under benen och fötterna. Sedan måste jag säga att det var "jäkligt" häftigt att smyga runt öar och spana med ett barn i baksätet. I början var jag oerhört osäker på balansen men det hände inga vältningar och efter ett tag blev vi samspelta och då kändes paddlingen inte alls konstig. Helt klart en kul grej när sommaren 2007 var som den var, KALL, och man saknar en K2. Slutsats: En påse verkar vara en helt klart bra idé för att paddla med barn var riktigt skoj.

K2r

Jag är ute med två av mina barn och i en k2r, alltså den från Eastpole. Ett tryggt sätt att ta sig fram på vilket jag kan rekomendera! Får en känsla av att det kan vara en viss "risk" att ha barnet i akteluckan.

Önskar dig lycka till vad du nu väljer..
Mats

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Småbarn i kajak? Paddling allmänt 2
Paddla.se Familjepaddla med småbarn, hur? Paddling allmänt 4
Martin Löndahl Småbarn i packutrymme? Paddling allmänt 5
racketlonmästaren Paddling med småbarn Paddling allmänt 5
ogren.johan Funderar på en Thomasson kajak Paddling allmänt 9
Wibrån Med kajak från Amungen ner till Dalälven och havet. Paddling allmänt 2
Snödrivan Padda som gps och karta på kajak Paddling allmänt 3
Vindrot Första distanspaddlingen! Larv - Lidköping Paddling allmänt 4
erikmanhold 450KM, vad för typ av kajak? Paddling allmänt 12
Snödrivan Packluckor Vally kajak Paddling allmänt 0
Snödrivan Toppcoat på kajak Paddling allmänt 2
LoveLins Trapper Salmon K2 Combi reparation Paddling allmänt 6
tango Bra röd lampa för biltransport av utskjutande kajak i mörker Paddling allmänt 36
Perambulate Hjälp om vad detta är för Kajak? Mysteriet med den förlorade modellen. Paddling allmänt 4
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
kursiv Söker boken "Paddla kajak i bohuslän" Paddling allmänt 7
stefan.svard Daglåda kajak Paddling allmänt 8
Rune E Stulen kajak Paddling allmänt 11
stefan.svard Kajak i Karskrona skärgård med start i Verkö Paddling allmänt 5
mojson Kajak och Sup Lofoten Paddling allmänt 3
WästyKajaky Expedition/ Långfärdspaddling Norge-Sverige.... Paddling allmänt 2
sten-o efterlysning stulen kajak Paddling allmänt 0
Tibbelit Köpa paddel till kajak - Seahawk? Paddling allmänt 5
EmmaBylin Behöver råd ang kajak Paddling allmänt 3
Attila1 Vilken typ av kajak bör jag välja? Paddling allmänt 2
Estland Hjälp en nybörjare! Paddling allmänt 18
tapinim köpråd till min första kajak Paddling allmänt 8
anglah Hyra kajak som överviktig? Paddling allmänt 27
patoll Vad är detta för kajak? Paddling allmänt 10
randomnilla Kajak som nybörjare i Bohuslän Paddling allmänt 4
Tomas_H Iläggningsplats för kajak och parkering Stockholm skärgård Paddling allmänt 4
Camomilchen Flytta K2 kajak och upphängning Paddling allmänt 12
memyc Seabird, Seahawk, Seayak eller något annat? Paddling allmänt 4
Crimper Skydd för kajak vid förvaring Paddling allmänt 12
Granstubben Vikbar kajak från Outl1 Paddling allmänt 0
malaurin Vad är det här för kanot/kajak? Paddling allmänt 1
MieEss Är större eller mindre kajak att föredra? Paddling allmänt 44
catnil Kajak med både skädda o roder Paddling allmänt 9
orjanraberg Kajak på bilar med rails med endast två fötter? Paddling allmänt 16
Moga Lägga i kajak från is? Paddling allmänt 17
Sewen Köpa kajak med skädda Paddling allmänt 15
MrBjorn Transportera kajak Paddling allmänt 12
Moga Kikare från kajak? Paddling allmänt 15
Skogsäventyret Hjälp ställa in pedaler, Seabird kajak Paddling allmänt 4
tango Förvara kajak med packluckor stängda eller öppna? Paddling allmänt 10
Rinte Vatten vid långpaddling Paddling allmänt 14
jonas_skoglund Värdeing av kajak Paddling allmänt 0
marale_kth.se Köpes dubbel kajak Paddling allmänt 0
smejen87 Hjälp med kajak Paddling allmänt 12
Hannafors Var köpa fyrkantigt lock till kajak? Paddling allmänt 3

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg