Slippa glipa mellan liggunderlag?

Hej

Fjällängtan är stor och för att dämpa den planeras sommarens äventyr. Grabben har hunnit bli tre och nu tänkte jag prova att tälta med honom. Slogs av en tanke som jag noterat men inte brytt mig om tidigare; glipan mellan liggunderlagen. Det är ju lätt hänt att det blir så men med två vuxna så spelar det mindre roll. Men om man har med sig en liten som man vill ha nära sig hur gör man då? Koppla ihop de på något sätt (vi har tre stycken uppblåsbara liggunderlag, typ thermarest)? Finns det dubbla liggunderlag, på bredden alltså? Det får inte vara för tunt, jag sover oftast på sidan. Är man två vuxna tar man väl barnet mellan sig och fyller på så sätt ut tältgolvytan. Men hur gör man när man är ensam med barnet? Lägger ryggsäcken som stopp? Grabben kommer att sova i en Knott från Ajungilak, planerar således inte att koppla ihop sovsäckarna...

(Har läst en del här på forumet om Grövelsjön och det blir nog dit vi åker. Får se om vi kommer upp på någon topp men har sett att det finns härliga broar, vattenfall och så klart båturen över sjön.)

Tar tacksamt emot alla tips.

Jag har köpt ett material på Get Out. Jag tror det heter Eva Zote. Det är ett mycket 5tunt material som jag har som extra golv - under liggerunderlagen. Med detta läcker ingen golvkyla upp.
Om du inte hittar vad jag skriver om kan jag hjälpa dig senare. nu måste jag iväg!!!

HåkanF

jag skulle ju rekomendera att du går till närmaste tygaffär och köper några meter av brett resårband.
Den är det bara att sy ihop det till en loop som är lagom låg för 2 (3 om det är önskemålet) liggunderlag i bredd. Slutligen syr man även en söm på mitten av loopen så varje liggunderlag får en egen loop.
Klart.

Ett uppe axlarna och ett nere vid knäna sen så åker inte liggunderlagen isär.

jag skulle ju rekomendera att du går till närmaste tygaffär och köper några meter av brett resårband.
Den är det bara att sy ihop det till en loop som är lagom låg för 2 (3 om det är önskemålet) liggunderlag i bredd. Slutligen syr man även en söm på mitten av loopen så varje liggunderlag får en egen loop.
Klart.

Ett uppe axlarna och ett nere vid knäna sen så åker inte liggunderlagen isär.

Smart!

Tack för alla svar!

Vet någon om det finns dubbelbreda liggunderlag?

//Karolina

Två uppblåsbara borde väl räcka för 2+1 sovande - men lägge ett vnaligt liggunderlag cellplast under skarven så blir det inte helt iskalt i skarven. . Är tältgolvet halt så kan du göra de uppblåsbara mer trögrörliga genom att t ex göra en sträng med byggande lim på undersidan - kanske inte så vackert. Eller om du lägger cellplast under skarven så tror jag det är tillräcklig friktion för att era termarest inte ska glida isär.

Vi brukar varva våra uppblåsbara liggunderlag med barnens i cellplast. (2 vuxna 2 barn). Viker man upp barnens mot tältduken vid ingången och skarvarv lite mot vuxen underlagen så läcker inte värmen. Små bitar glidskydd håller allt på plats. Resårbandsmodellen tror jag också funkar bra för att hålla ihop de uppblåsbara... Lite rörig beskrivning kanske. Summa summarum Komplettera uppblåsbart med cellplast och räkna med att barnen inte behöver full bredd...

Varför krånglar ni till det så. Fixera liggunderlagen tillfälligt med vanlig silvertejp. Bara att dra bort sen. Finns på Jula för typ 69 kr på 50 meter. Bra att ha till många saker.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg