Slipade robusta glasögon

Jag har letar efter erfarenheter av, tips på eller synpunkter om, slipade robusta glasögon.

Alltså vanliga glasögon som korrigerar synfel men där bågen tål lite tuffare tag. Finns flera varianter till diverse olika sporter men där det inte går att få sitt synfel korrigerat. Jag använder linser men ibland kan det vara skönt att känna friheten utan att behöva bry sig om sina ögon.

Jag söker ett par glasögon som ska fungera till t.ex löpning, vandring, cykling eller andra inomhussporter så som innebandy. Jag är alltså inte i behov av "solskydd".

Tack på förhand!

/ Daniel
 
Jag har samma fundering som du angående robusta glasögon som är slipbara. Jag har hittad ett ställe på nätet, http://www.sportoptik.se/, som har ett ganska stort urval (även om det ofta blir insert-glas i de robusta bågarna) och ganska dyrt (åtminstone för mig).

Jag har ingen koppling till det aktuella företaget och jag har inte köpt något från dem heller, så jag vet inte något om service etc.
 
Försvarsmakter i många lände har AOs plastbågar med ridskalmar, de senare kan en riktig firma sätta på vilka skalmar som helst.
Mycket vad som kan göras beror på glasens vikt och storlek. Näsan och sadeln kan inte bära vad som helst.....
En riktig optiker är alltid en bra startpunkt, gå sen till en annan och få en 2a synpunkt, prissättningen är mer eller mindre fri så fråga på och bestäm dig inte förrän du är helt säker på vad du vill köpa.
 
För cykling

i smutsig miljö tycker jag inte det funkar med plast"glas" eller antireflexbehandlade glas p g a repning.

Om man föredrar bågar av plast eller metall är en smaksak men mitt intryck är att metallbågar håller längre. Skalmarna bör vara fjädrande i varje fall vid gångjärnen. Ridskalmar är inte nödvändiga för mig men vid kontaktsporter tror jag att det är en bra idé. Vid kontaktsporter kanske också plast"glas" är att föredra.

Hur gammal du är dvs accomodationsförmågan och ditt synfält respektive dina preferenser styr en hel del.

Thure
 
Tack för snabba svar!

Jag hittade en båge på SportOptik som jag tror uppfyller mina behov. Ska titta lite närmare på dessa.

Tack för snabba svar!

/ Daniel
 
gå till en riktig Optiker

Då får du den service du behöver men framförallt
Det fins reservdelar till bågarna när de pajjar.
Beroende på "synfel" så kan det går riktigt illa om du har för välvda bågar (á la sportbåge).
1. glasen kanske inte går att slipa in bra (glas som hoppar ur bågen är inge kul)
2. man snubblar/ vurpar med cykeln om man får fel betraktningsvinkel.

Men allt detta kan en optiker hjälpa dig med, passa dig för billigaste bågarna (då är det oftast bättre att modda ett par gamla glasögon du redan har av bättre kvalisort)

ps. menar inget negativt med ovan nämnda sportoptik... men andra optiker-kedjor av billigare modell man skall passa sig för ds.

BZ
 
Senast ändrad:

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg