Slipa upp Bajonett 1896?

Fick den här idén nån dag när jag satt och tänkte för mycket. Jag har en gammal bajonett modell 1896 här hemma. Den har en hygglig spets som duger till att stabba the occasional inbrottstjuv med, men eggen har blivit en smula tandad på sina ställen, och är allmänt slö (inte så konstigt kanske med tanke på åldern).

Min tanke är att slipa upp eggen och använda bajonetten när man är ute i naturen sedan, för att göra lite grovarbete. Känns lite småhäftigt att gå runt med en gammal bajonett i bältet, och det är billigare än att köpa en machete. :cool:

Anw, min fråga är; bra, dålig eller katastrofal idé? :)

På din bajonett sitter knivbladet i handtaget med en kort mutter. Konstruktionen tål inte att hugga med.
Att slipa upp den är inga problem, eftersom det är en stickkniv behövs ingen större skärpa. Det gäller bara att hålla stålet svalt under processen så att den inte behöver härdas om oxså.
Men till ditt föreslagna ändamål är den tämligen olämplig. Köp en lapphuggare av bättre kvalitet, Strømeng från Norge är kanske den bästa, så blir du nöjd.

Ja, då får det nog bli en lapphuggare i så fall. Det är synd att förstöra bajonetten om den inte är konstruerad för det.

( Synd dock, hade varit häftigare med en bajonett. :cool: )

Rätta mej om jag har fel men bajonetter är väl oftast tveeggade? Isåfall är det ett
otrevligt verktyg om du ska göra grovjobb i form av t ex späntning. En vanlig morakniv är
bättre, även om den inte är lika "häftig". Huggaren har nämnts som alternativ om
du nödvändigtvis vill ha en stor kniv, men även till den finns goda alternativ som t ex en
liten yxa eller hopfällbar såg.

Men slipa upp bajonetten och ta med den ut på några turer så märker du nog vad den funkar
och inte funkar till.

Det finns bajonetter som är starka nog att hugga med men priset är väl så högt som för en Strømeng. Och duger den till Norska jägare så duger den nog till de flesta. Vad bajonetterna brukar sakna är ett skaft som fungerar att hugga med och i minus 35, en god lapphuggare klarar båda sakerna. http://www.samekniv.no/
Vill du verkligen hugga skaffa dig en liten yxa, bättre skogsverktyg är svårfunnit. Skärps med fil.

Senast ändrad:
I det här fallet är det en bajonett med bara en egg, så på den punkten är det nog ingen fara. Den ser ut som den här:
http://www.markusholst.se/militaria/vapen/vapenbilder/bajonett1896-flat.jpg

Men du har rätt, Pacific, det är egentligen bara till att slipa upp den och sen se vad den duger och vad den inte duger till. Man får väl ta det lite försiktigt med det verkliga grovgörat så den inte tar allt för mycket skada. Jag har även en Glock 83 som kan komplementera den, så det klarar sej kanske. :)

Annars blir det nog en lapphuggare eller annan större kniv, när ekonomin tillåter det. :cool: Tror inte mitt friluftsliv kräver att jag behöver gå så långt som till yxa eller såg, dock.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
GARZA Bryna/slipa kniv Utrustning allmänt 2
Fawkes Misslyckas med att slipa Morakniv Utrustning allmänt 8
vandrafjäll Nya medar eller slipa om de gamla Utrustning allmänt 3
Parzz Slipa kniv Utrustning allmänt 74
stenblock Slipa yxor nybörjarfrågor Utrustning allmänt 8
Sickpupp Hur bäst slipa morakniv? Utrustning allmänt 4
popunonkok Slipa/Vässa kniv utan kunskaper? Utrustning allmänt 58
ekis Slipa en yxa från grunden, hur gör man? Utrustning allmänt 16
Jackiie Vad behövs för att slipa sin kniv? Utrustning allmänt 102
Glännman Slipa både knivar och yxan på stenar Utrustning allmänt 21
niklaz Slipa kniv Utrustning allmänt 32
barend Slipa kniv, igen Utrustning allmänt 20
eh Slipa köksknivar Utrustning allmänt 16
MAW Elda upp sina skosnören? Utrustning allmänt 5
Oddex Såg för att stycka upp träd? Utrustning allmänt 19
eclipsetomte Hänga upp hammock (hennesy hammock) Utrustning allmänt 8
Nirrebosse Spänner ni alltid upp tarpen? Utrustning allmänt 9
SeekOut Fattar inte hur jag sätter upp tältet Utrustning allmänt 14
mariadrougge Bensin har troligtvis luckrat upp min kängsula Utrustning allmänt 20
bogart När går månen upp? Utrustning allmänt 4
Hilber Ät upp din sovsäck Utrustning allmänt 3
Jerja Vem blir först upp på nordtoppen Utrustning allmänt 5
ceciliaw Bästa sättet att göra upp eld? Utrustning allmänt 31

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg