Slimmad fjällkurs?

Hej hej!

Jag har varit uppe och fjällvandrat ett par gånger i de svenska fjällen och lärt mig det mesta (grunderna) genom egna erfarenheter. Jag vill nu gå nån kurs för att få ut mer av mina fjällresor, tex om flora&fauna eller val av utrustning.

Det resor/kurser som bla STF anordnar är för dyra för mig, jag skulle vilja gå en kurs som är slimmad så att endast guide ingår, dvs att man fixar resa, mat & boende själv.
Tycker du som jag? Finns det 'vandringsguider'? Eller finns det nån "expert" på Utsidan som vill dela med sig av sina kunskaper? Resan är inte aktuell förrän nästa sommar, men man bör ju vara ute i god tid.

Jag var uppe en vecka i Hemavanområdet nyss och hela veckan inkl mat, boende och resa från Lund gick på under 3000kr. Så det går att vandra billigt om man bara vill...

Slimmade fjällkurser är det nog ont om. Men att lära sig flora och fauna kan du ju göra var som helst. Antingen via att du läser böcker på egen hand eller pluggar (universitett lär ju ha riktiga utbildningar, men även ABF och andra har ju en del sånt)

De flesta lär sig nog på egen hand. Med en fjällflora i bagaget på vandringen kan man ju slå upp blommorna direkt.

mvh Christian

Flora

På Keb fjällstation har de ju dagsturer där man kollar på blommor, går på glaciärer m.m. Man kan också hyra en egen guide för valfri tur.

...varför betala för sällskap?

det billigaste sättet borde ju ändå vara att haka på nån som är mer erfaren, som ändå ska iväg på nån tur. se till att pumpa ur all kunskap och info du orkar tillgodogöra dig. planera tillsammans, så du blir insatt i fjällrävens sätt att vandra redan på ett tidigt stadium. fråga, pröva, öva, fråga...
på så sätt kan du nog suga i dig alla små "jägarknep" och annat, och få tips om t ex bra vägar in i floristiken och faunistiken eller mer krävande toppturer.
det var på det sättet jag en gång i tiden lärde mig att vandra 8 mil på 2 dygn, i ett behagligt tempo ;-)

nån speciell "guide" kan vara lurigt att få tag på, eftersom i princip vem som helst kan kalla sig för guide, hålla kurs och dela ut diplom (stämplat med hemmagjorda suddgummistämplar). så kvaliten på guiden kan vara svår att säkert veta. och om nån har kostat på sig en utbildning för att få kalla sig guide, så kostade den troligtvis en slant, och då kommer han ju ta betalt därefter. men sällskap brukar vara gratis.

sist men inte minst: umeå universitet ger kurser i fjällbotanik under sommaren, både på a och c nivå om jag minns rätt.

hepp.
/johan.
[Ändrat av Tovetjarn 2003-08-10 kl 20:20]

Fjällekologi på Mitthögskolan

Kan varmt rekomendera Mitthögskolan i Östersunds Fjällekologikurs. Gick den i somras och den var super! Gå den nästa sommar! En vecka ute och fyra dagar inne.

Apropå detta om Umeås fjällekologikurser.
A-kursen är helt klart att rekommendera. Den är enbart i fjällen (Hemavan). 4-5 dagar i juni och lika länge i augusti. Dagsturer varje dag. Och den är inte på något sätt avancerad, när jag gick den hade dittills ingen kuggat tentan :). C-kursen kräver ju förkunskap, så den är ju svårare att kunna läsa. Sen har de även startat en fjällbotanikkurs i Abisko tror jag, den vet jag dock inget om, annat än att området runt Abisko, antagligen är det bästa för botaniskt intresserade i hela fjällkedjan.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg