Sliding X och friktion

"Avslutningsvis så finns det inga osäkra punkter, en säker punkt kan ta belastning i alla riktningar, i en standplats eftersom man klättrar för att komma hem senare på kvällen för en trevlig middag i vänners sällskap."

Tja, det var ju inte så lätt att tolka ovanstående heller.
 
Mezzner.

Man bugar och tackar.*L*

Christian.

Det glädjer mig att jag gav dig ett skratt, du roar mig med ;)


[Ändrat av avslutat medlemskap 2007-03-21 kl 17:14]
 
Senast redigerad av en moderator:
Två i maskopi :(

Skriver om det litegrann då man inte har skrivandets magi...

Avslutningsvis så finns det inga osäkra punkter i en standplats, eftersom jag efter färden utmed berget föredrar att ha en trevlig middag i vänners sällskap. Vad är då en säker punkt? Jo en punkt som kan ta en belastning i alla riktningar.

Nöjda? Hur låter detta då? Jag klättrar på ett sådant sätt att jag förlitar mig mer på min egen teknik än säkringarna?

Alltså om jag tolkar i förhand vad Ni kommer att tror, blir det då en teknisk duktig klättrare som alltid sätter perfekta säkringar ;)

- Christian
 
Inte vet jag hur du menar, men du kanske försöker undvika att nöja dig med dåliga placeringar och dåliga kombinationer av placeringar så att du ska överleva.

Så gör jag också. Fast man är ju i slutändan hänvisad till vad berget erbjuder.
 
Jag skriver och stavar inte som en gud jag häller.

Jag försökte bara berätta att inget är säkert på berget allt kan hända. Om man glömmer bort det kan det gå illa. Jag har sätt det själv. Respekt för berget oavsett om det är en lite klippa eller stort berg. Låt oss inte glömma vad som hände Göran Kropp.
 
Av ren slump fick jag senaste numret av Climb idag som har en artikel om cordelette, sliding-x mm och jag är uppenbarligen inte ensam om att ha tänkt på det här. Så här skriver de om sliding-x:

"... The way to overcome both drawbacks is to tie an overhand knot in the sling on either side of the clip-in point. This reduces shock loading and the chances of losing both pieces, while still allowing it room to self adjust. However, the biggest danger is actually melting, caused by the sudden movement of the karabiner when used with thin Dyneema slings. It's been suggested, therefore, that to limit this make sure you use a large diameter anodised karabiner and perhaps avoid using the thinnest of slings."
 
Om sliding-X används som beståndsel av ett ankare hade jag använt en karbin i X:et, då rörelserna här förmodligen är mindre än i själva "powerpointen". Det finns ju också andra punkter i ankaret om sliding-X-delen skulle fallera.

I ankarets "powerpoint" hade jag inte gjort ett X utan istället klippt en karbin (gärna anodiserade med lite grövre gods) i vardera slinga mellan överhandsknutarna (jmf equaletten). Inga slingor som glider mot varandra.

OT: Hjälp mig med ett svenskt ord isf powerpoint.
 
dsmith; sa:
Chockbelastning: ja, det var "hög friktion vid plötslig snedbelastning" jag menade, inte det som händer när en punkt lossnar.

Kommer inte ihåg att det stod något om just detta i boken, varken testresultat eller att det nämndes. Men sneda ryck borde förstås ha testats om något! Ska titta igen när jag kommer hem.

Har för mig att de gjorde tester av liknande slag (boken är utlånad). Vet i alla fall att de testade kraften i kvarvarande ankarpunkt om den andra lossnade. Men det blir ju inte riktigt samma friktionsgrej i X:et då.

Som jag ser det är en fördel med sliding-X att små vinkelförändringar (om man rör sig lite på standen eller andraman traverserar lite) ändå jämviktas på ankarpunkterna. Jag tror inte att en 12mm dyneema går av.
 

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg