Sliding X och friktion

Har just köpt "Climbing Anchors" och börjat experimentera lite med sliding X för att jämvikta ankare.

När jag gör X:et så får jag två slingor som ligger "ovanpå" varandra i den undre karbinen, alltså i själva X:et. När man rör på den undre karbinen så rör sig slingorna som ligger på varandra åt olika håll, och slingor som löper mot varandra under belastning sätter ju av varningsklockor i bakhuvudet!

slidingxaw5.jpg


Är det jag som gör X:et fel på något sätt, eller är det inget problem med friktion mellan slingorna?

Jag ser framför mig både chockbelastning och nötning och att t.ex. någon av slingorna kan få ett veck för att göra det ännu värre...
 
Slingor som löper mot varandra är väl ett problem endast om den ena slingan löper mot och "sågar" på en och samma punkt av den andra slingan, och så blir inte fallet här.

Själv använder jag sliding-X stort sett bara vid känslig aidklättring. För jag gillar inte den slingförlängning som uppstår på en standplats om ena punkten av X-et skulle ryka. I så fall kanske den som säkrar instinktivt släpper greppet om repet för att använda handen och stabilisera sitt läge på standplatsen.
 
??

mellpat; sa:
För jag gillar inte den slingförlängning som uppstår på en standplats om ena punkten av X-et skulle ryka. I så fall kanske den som säkrar instinktivt släpper greppet om repet för att använda handen och stabilisera sitt läge på standplatsen.

Jag förstår inte riktigt vad du menar, Ingemar, om din partner från stand säkrar dig när du leder och du:

1) är rädd att standplatsen inte håller...

2) inte litar på din partner...

så låter det mera som om ni är på helt fel plats och det har ju inget med metoden "sliding X" att göra.

När det gäller värmeutveckling är min åsikt att du är helt rätt ute, en slinga är så stum att den lilla glidning/friktion som uppstår vid ett fall endast kan orsaka en försumbar värmeutveckling. Jämförbart med t ex DMMs friends med dubbelslinga f ö.

Ciao!

Uffe




[Ändrat av alien 2007-03-20 kl 09:43]
 
Om jag säkrar någon uppifrån som faller och om jag då rycks av standplatsen så att jag inte längre har stöd för fötterna vet jag inte hur jag instinktivt skulle reagerat. Om jag gjort mig besväret att rigga en sliding-X visste jag från början att standplatsen var marginell. Sådana har jag haft en del, mest på nyturer i fjällen. Vid nyturer hamnar man inte sällan på "fel plats". :)

Sedan jag en gång jumarerat på ett rep som förstemannen visade sig ha riggat på fyra eller fem marginella punkter via ett komplicerat system av sliding-X är jag lite skeptisk. För det var felriggat; om en viss punkt floppat hade det varit kört.
 
mellpat; sa:
Om jag säkrar någon uppifrån som faller och om jag då rycks av standplatsen så att jag inte längre har stöd för fötterna vet jag inte hur jag instinktivt skulle reagerat. Om jag gjort mig besväret att rigga en sliding-X visste jag från början att standplatsen var marginell. Sådana har jag haft en del, mest på nyturer i fjällen. Vid nyturer hamnar man inte sällan på "fel plats". :)

Bra poäng, men är det inte snarare ett argument för självlåsande broms (typ reverso) än för en speciell ankartyp?
 
Jovisst, helst skulle jag vilja ha både reverso, grigri, atc, åtta och HMS-karbin med vid nyturer. Särskilt om jag kunde få någon annan att bära det åt mig.
 
mellpat; sa:
Jovisst, helst skulle jag vilja ha både reverso, grigri, atc, åtta och HMS-karbin med vid nyturer. Särskilt om jag kunde få någon annan att bära det åt mig.

Ta det lugnt, du får använda vad du vill. Jag bara frågade.

(Fast varför man skulle ta med sig både reverso och atc övergår mitt förstånd. Och nån karbin som duger till att säkra med HMS finns nog i racket ändå.)
 
Sorry, misslyckat försök att vara rolig bara. Själv är jag så "old school" att jag är skeptisk till att säkra andreman direkt i standplatsen med en reverso. För då avstår man från att utnyttja sin benstyrka och förlitar sig helt och hållet på fixpunkterna.
 
Om x:et sitter kvar i båda punkterna gör stumheten i slingorna att glidningen nästan uteblir.
Med sliding x ska kanske den "ständiga jämviktningen" minska risken för rippade kilar. MEN, om nu det händer att en kil rippar så glider det ju en hel del.

Mycket talar dock för att det INTE blir så varmt på en särskild punkt på slingan så att den går av...
 
Kan du inte ta med en Hilti oxå, så du slipper marginella placeringar ;-)

En reverso tror jag nog att du orkar bära även om det handlar om en nytur. Släng din gamla broms och investera i en Reverso eller ATC Guide (Dom går att använda som vanliga bromsar när det är motiverat).

Om man nu vill använda sig av ett sliding X, så är det väl en bra ide att knyta av den för att minska ev. chockbelastning och att säkringsmannen "faller" om en säkring fallerar.
cpic45ffad8c3336d.jpg
 
dsmith; sa:
Har just köpt "Climbing Anchors" och börjat experimentera lite med sliding X för att jämvikta ankare.

När jag gör X:et så får jag två slingor som ligger "ovanpå" varandra i den undre karbinen, alltså i själva X:et. När man rör på den undre karbinen så rör sig slingorna som ligger på varandra åt olika håll, och slingor som löper mot varandra under belastning sätter ju av varningsklockor i bakhuvudet!

slidingxaw5.jpg


Är det jag som gör X:et fel på något sätt, eller är det inget problem med friktion mellan slingorna?

Jag ser framför mig både chockbelastning och nötning och att t.ex. någon av slingorna kan få ett veck för att göra det ännu värre...

Ser ut som du gjort rätt.

Om det är Climbing Anchors 2 ed. du köpt, borde du också kunna läsa testresultaten. Borde stått något om eventuella problem i så fall.

Vet inte riktigt vad du menar med chockbelastning. Är det om det låser sig i korset över karbinen samtidigt som draget ändrar riktning?

Om stoppknutar används är myten om chockbelastning avlivad enligt J. Longs testresultat. Så länge dynamiskt rep används som inknytning till ankaret.

Du kan också fundera på att ha två karbiner på varsin slinga mellan stoppknutarna och slippa X:et. Det finns i boken.
 
mellpat; sa:
Sorry, misslyckat försök att vara rolig bara. Själv är jag så "old school" att jag är skeptisk till att säkra andreman direkt i standplatsen med en reverso. För då avstår man från att utnyttja sin benstyrka och förlitar sig helt och hållet på fixpunkterna.

Ingen fara. Hmm, jag förstår argumentet. (Men går det inte att köra självlåsande från selen också? Har ingen sån broms själv.)

Jag gillar att läsa om hur andra gör, men det verkligt intressanta är att höra varför de valt den metoden.

Det är en enorm skillnad på "jag använder XXX för det har jag lärt mig" och "Jag använder XXX för att jag har tänkt på ..."
 

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg