slicks eller toptouring?

Funderar på att byta ut mina continental twister till något snabbare på min MTB som jag kör touring med. De alternativ jag kikat på har varit olika slicks och sedan Continetal top Touring 2000 som jag läst mycket bra om på utsidan.
Ska köras mest på asfalt. Ska hålla för grus även med packning på hojen. Ska vara snabbt på grus om man kör utan packning. Snabbt på asfalt.
Problemet med slicks är väl att de blir otrevliga när det regnar och det får man ju räkna med när man kör touring. Sedan vet jag inte riktigt hur de klarar sig på grus med packning heller.

Tacksam för tips och idéer!

/Andreas

Aldrig bredare däck än nödvändigt!

Hej Andreas!
Om du skall på tur i ett I-land och hålla dig på asfalterade väger tycker jag att touringdäck med en storlek på 1.5-1.75 tum är bäst. Smalare går men det blir ganska obekvämt. Dessutom är risken för genomslag om du kör ner i potthål stor. Du kan då förstöra både fälg och innerslang. Detta då MTB-fälgar brukar vara så breda att 1-1.4" däck får en rak och låg däcksida. Har du inte så bråttom och vill färdas bekvämt är 1,9 helt OK.
Val av märke styrs av tillgången där du bor, men jag kan varmt rekomendera Schwalbe(http://www.utsidan.se/recensioner/visaobj.asp?ID=954)och Avoset Cross som båda finns i en uppsjö av utföranden men är svåra att hitta i svenska butiker.

Att slicks skulle vara sämre när det regnar är bara sant om man passerar järnvägsspår eller liknande hinder och man svänger i hög fart...(oj vad snabbt det kan sluta !)
Men då tror jag inte det spelar så stor roll vad man har för sulor.
Pgr av sin smala bredd och stora anlägnings vikt per kvadratcentimeter så skär de effektivt igenom vattnet på asfalten och ger bra grepp även i kurvor. Risk för vatten planing har du först i så höga farter att det inte är av intresse. Mönstret i ett cykeldäck är därför inte av så stor vikt här. Det kan dock hjälpa till och ge ett lågt rullmotstånd.

Att färdas med MTB-däck på asfalt är enligt min åsikt som att både slänga pengarna i sjön samt trampa i en konstant uppförsbacke. Mao, de slits snabbt samt har ett rullmotstånd som hindrar effektiva tramptag på hög kadens(varv/min).
Köp ett par touringdäck(ev. ett par 36 ekrade handgjorda hjulså du slipper byta däck) och spar Twister till de härligt leriga MTB-turerna!

Ha en skön tur!
Peter

TT 2000, slicks

Hej Anders

Jag använde TT2000 på min cykel under vintern -00 och under våren, sommaren -01, under hösten 01 införskaffade jag Panaracer HiRoad 26" x 1.5" som jag är mycket nöjd med. Mäter man med skjutmått så är bredden cirka 34 - 35 mm, det tycker jag är lagom bredd när man till 90 % åker på asfalt. Man åker behagligt med dom, inte lika mjuka som Conti TT 2000.

Åker man till mestadels på asfalt finns det ingen anledning att inte ha slicks, eller mönster som TT2000.

På SJSC hem sida har dom en intressant artikel om hjulstorlekar och däcksväl, den finns under deras 26" cyklar.

Men med TT 2000 så cyklade jag cirka 90 mil, däcken var också bra, men dom är i mitt tycke lite väl breda, cykeln ser ut som en traktor, får väl spara dom till ren grusvägsåkning.

Tyvärr finns inte Panracer i Sverige, men man beställa dom dom från SJSC i England.

På 80-talet så använde jag Panaracer Tourguard på mina cyklar, nu för tiden så använder jag följande däck:

Tandem:
Conti TT2000 700 x 32

Sporttouring:
Panaracer Pasela TourGuard 700 x 32
vikbart, kevlar förstärkt
alt.
Panaracer Pasela 700 x 35
vikbart, tornado casing

Touring/Allround:
Panaracer HiRoad 26" x 1.5" (559)
alt.
Conti TT2000 26" x 1.75"

Racer:
Tubdäck (Dugast) alt Veloflex Pavé, eller liknade kommer det troligen bli, men den cykelen hänger i källarn för renovering.

mvh
Jan-Olv

Geax Hubi 1,6

Har också en MTB som jag byggt om till touringcykel. Jag kör med ett par 1,6-tums däck som heter Geax Hubi och som väl närmast kan rubriceras som semislicks. Från början fanns det ett fint mönster i mitten, men efter några år är det mer eller mindre blanknött där. På sidorna finns det dock kvar ett lite mer dubbliknande mönster. Däcken såldes på CykelCity för några år sedan, vet ej om de finns kvar. Jag har varit nöjd med dessa. De klarar dåliga grusvägar, och har ändå lågt rullmotstånd på asfalt.

Peter

t2000

Hej! Ska precis köpa mitt tredje par conti top touring T2000 622x37. Funkar för mig +100kg plus packning, grus och asfalt i Sverige. 500 mil utan punktering, suveränt... Cykel Crescent Abisko. mvh Michael

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
realout Asfalts-slicks til MTB? Långcykling 2
ispranget Köp av cykelhållare takmonterad eller dragkrok? Långcykling 9
hilmasäventyr Sverigecykling, norr- eller söderut? Långcykling 8
onti_brain Rekommendationer: hammock, bivvy bag, & alternativ till tält/ eller bara tält.. Långcykling 6
OskarEriksson Jag söker en eller flera andra långvägscykare! Långcykling 2
Erkabubben Söker cykelkamrat till München eller Malta Långcykling 0
Benny G Ryde Sputnik eller Ryde Andra30 Långcykling 5
hellstrom-c Treriksröset eller Kiruna? Långcykling 4
Krumbuktu Sverige - norrut eller söderut? När boka? Långcykling 14
yeahyeahyeah Långfärdscykel av mountainbike eller billig långfärdscykel? Långcykling 12
A.Westberg Cykelväskor: fram+bak eller bara bak? Långcykling 18
Christian1 Jylland...öst eller västkusten? Långcykling 7
CptChernobyl Att posta en cykel [ Eller liknande ] Långcykling 4
JohanSpringare Vandrarhem eller tält? Långcykling 22
emptyrings Dam eller herr Långcykling 28
Sarahbanana Packa rätt inför luff- cykelväska eller inte? Långcykling 9
Ulvskog Viktbesparing eller sovkomfort ? Långcykling 4
monnes Cykla ensam eller med sällskap? Långcykling 5
rimn Runt Svarta havet eller korsa Sydamerika - vem har cyklat? Långcykling 3
Christian1 Sugen på cykelsemester v34 och/eller 35? Långcykling 5
monnes Jönköping-Norge eller Jönköping-Europa?! Långcykling 4
basti Spontan cykling till Paris, eller? Långcykling 0
seb quick Cykla Madagaskar eller Balkan- resesällskap sökes! Långcykling 1
Moniqan Cykla gotland+öland eller skåne? Långcykling 12
Fraktal MTB eller LVG Långcykling 8
Fraktal Skall jag fimpa STI eller V-bromsar? Långcykling 5
perosen BOB yak eller liknande i Uppsala? Långcykling 0
Flyrib Krans eller kassett Långcykling 4
utocykla Dagstur i Värmland eller Dalsland 29 maj Långcykling 0
untitled Cykla Rostock (eller Satsnitz) - Berlin Långcykling 3
graylingman Var köper man billigast Vaude eller Ortlieb cykelväskor? Långcykling 11
Singulariteten Tre cykel alternativ, tips av erfarenhet eller förslag? Långcykling 3
Hinas Surly eller liggcykel Långcykling 9
Peterborås Liggcykel - ja eller nej? Långcykling 19
Geronimo Kärra eller väskor? Långcykling 37
Flyrib 28 eller 26 tum vid långfärdscykling? Långcykling 23
bikeforfuture Cykelbyxor eller inte? Långcykling 15
A.K Bra butiken Online eller Göteborg att köpa utrustning ifrån? Långcykling 19
PierreOdengard Vaude eller inte Vaude, det är frågan.. Långcykling 9
Farbrorn 26 eller 700c på touringhoj Långcykling 1
slippy Dubbdäck eller grovmönstrat i vinter Långcykling 51
niklas1965 Köpa cykel i USA eller UK? Långcykling 8
neets Cytkelspåret - Västkustleden eller Ostkustleden södra delen? Långcykling 2
petjo Cykeldator, trådlös eller inte? Långcykling 5
petjo Spd eller inte för långtur Långcykling 12
Vildkatt Packväxkor fram eller bak? Långcykling 14
azog Vaude: World eller Traveller? Långcykling 10
Hrdlr friktionsväxel eller indexväxel? Långcykling 4
mullerocker 26 eller 28tum? Långcykling 1
federsel ha med tält/sovsäck eller ej Långcykling 6

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg