Slatten

Körde slut på fotogen i ett fotogenkök härom veckan. Det var första gången och det beror nog möjligen på min natur att försöka vara förutseende. Detta gav en liten följdfråga.

Hur fungerar detta på olika fotogenkök ? Ett kök har en slang som ska ned i botten på en stående flaska och ett annat en slang som ligger mot väggen på en liggande flaska. Vilken ger minsta slatten osv.

// Anders

PÅ mitt KAP kök tryckte jag på en extra slangbit längst ner på bränsle slangen på pumpen. Så om jag använder 1 liters bränsleflaskan blir det inga större slattar över:)

/mattias

Hoppsan

norpan_; sa:
PÅ mitt KAP kök tryckte jag på en extra slangbit längst ner på bränsle slangen på pumpen. Så om jag använder 1 liters bränsleflaskan blir det inga större slattar över:)

/mattias

Nu blev jag nyfiken ! Menar du att du sätter den utanpå backventilen ?

Slang i kanten av botten?

Optimalt i varje fall för KAP borde vara en slang som är aningen längre än flaskans innerlängd och att slangen är krökt så att den petar mot kanten. Rista ett spår i skruvlocket så att du ser vartåt slangänden pekar och luta den stående flaskan lite åt det hållet.

Thure

Re: Slang i kanten av botten?

thureb; sa:
Optimalt i varje fall för KAP borde vara en slang som är aningen längre än flaskans innerlängd och att slangen är krökt så att den petar mot kanten. Rista ett spår i skruvlocket så att du ser vartåt slangänden pekar och luta den stående flaskan lite åt det hållet.

Thure

Jag förstår vad du menar men hur vet man att slangen pekar åt det hållet när den är i flaskan. Hur som helst så släpar man omkring på en skvätt i onödan.

På den liggande flaskan måste det bli ännu mer "slatt".

Nova

På mitt Nova kök har jag bränt slut på bränsle en gång. Då var det enbart fösumbart med bränsle kvar i botten.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg