slang :: camelback? flaska?

är på jakt efter något annat än mina vanliga cykelflaskor, helst med slang. Vad rekomenderas? camelback på ryggen eller slang ner till flaskorna? söker "studentpris" framför värstingkvalité. Köper gärna på nätet..

// F

Cyclecomponents (www.cyclecomponents.com) har just nu kampanjpris på en del platypus grejer.

Själv kör jag med en Camelbak som jag tycker funkar ypperligt, så kan varmt rekomendera en vattensäck på ryggen framför flasklösningen

/Ola

kamelbaken rockar

kan inte göra annat än att rekomendera samma sak som föregående inlägg: kamelbak är det bästa!! Det kostar i och för sig ngn hundring mer än platypus men de håller bättre och har bättre munstycke (tycker jag i alla fall, men det finns ju folk som tycker annorlunda....). Flaskor är inte å rekommendera - kör på en kamelbak, sitter fint i ryggsäcken på vandringen om du tröttnar på att sitta på en sadel ngn gång!
/Holger

Re: kamelbaken rockar

hobbit; sa:
kan inte göra annat än att rekomendera samma sak som föregående inlägg: kamelbak är det bästa!! Det kostar i och för sig ngn hundring mer än platypus men de håller bättre och har bättre munstycke (tycker jag i alla fall, men det finns ju folk som tycker annorlunda....). Flaskor är inte å rekommendera - kör på en kamelbak, sitter fint i ryggsäcken på vandringen om du tröttnar på att sitta på en sadel ngn gång!
/Holger

Hur menar du sitter fint i ryggsäcken? Kan man plocka ur själva vätskehållaren ur en camelbak/platypus och lägga den löst i ryggsäcken?

Jarå

Blåsorna är "bara" plastpåsar (fast av bra kvalitet) med ett bra lock och en slanganslutning. Blåsan kan du placera vart du vill (dvs i lämplig ryggsäck).

En budgetvariant är Logan eller Biltema. Jag vet några som har sagt att Logan varianten inte är dålig i alla fall. Har inte hört något om biltema, men det är väl som vanligt. Till viss del får man vad man betalar för.

Fast ett uppgraderingstips är att köpa ett camelback munstycke som du sätter på slangen till den vattensäcken du väljer. Det brukar göra mycket.

/Mattias

Hos Duells är det svårt att handla.

De säljer inte till slutkund utan bara till cykelhandlare.

De allra flesta cykelhandlare är kunder hos dem dock.

I övrigt kan jag bara hålla med - Camelbak gör suveräna ryggsäckar, och att köra med flaska skulle jag inte ens drömma om numera.

/Jonas - har två

Platypus funkar bra men har en stor nackdel: Påfyllnadshålet är så litet! Inget problem om man bara fyller på med vatten men om man vill blanda tex sportdryck direkt i blåsan så är det pilligt att få ner pulvret. Speciellt i "fält" när man inte har tillgång till ngn tratt eller liknande...
Camelback har (tror jag) en mycket större öppning.

Camelbak är den som sätter standarden bland "ryggsäckar". Hög kvalitet på både blåsor och ryggsäck. Sitter mycket fint på ryggen och tål mycket abuse. Nackdelen kan väl kanske vara att dom är lite dyra men tycket att komforten och tryggheten är värd varje krona. Jag och frun använder Rim Runner samt Blowfish. Rim Runner är egentligen till för löpning men är perfekt för mtb och rymmer mycket förutom vatten. Har en 100oz. blåsa medans Blowfish har 70 oz. och inte speciellt mycket extra utrymme förutom lite kläder och verktyg. Jag har köpt alla grejor i USA där dom är mycket billigare men du kan testa http://www.ebay.com där man kan hitta dom billigare än i Sverige.

Lycka till

Håkan

Definitivt prisvärda

Fast så himla dyra tycker jag inte att dom är. Jämför man till exempel Transalp (99 EUR) med någon kavlitetsryggsäck på ca 25 liter så skiljer det inte så himla mycket på priset. Med camelbacken får man ju dessutom vätskeblåsa...

/Mattias

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tango välja slang och däck Mountainbike 28
Pampero Vatten flaska vs Camelback Mountainbike 20

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg