Slakkline

Har börjat att gå slakkline och har då en fråga?

Hur räknar man ut hur mycket kraft det blir på de två träd eller annat som man använder som ankare, så att man vet vilka saker man ska använda som ankare.

Låt säga att slakklinen är 15 m och jag väger 85kg.
 
Är nog väldigt svårt att räkna på det där. Visst går det att få fram en teoretisk siffra men jag tror en bra grundregel är att endast spänna linan i ankare där du kan bedöma att det finns en rejäl marginal. Stora träd är alltid säkra, liksom gjutna fundament.

Har själv funderat men har valt att utesluta alla ankare där jag känner att det finns en risk att det brister/ger med sig. Men skulle vara intressant att höra en fysiker eller liknande uttala sig om detta:)

Millimeter?
 
Jag är inte så bra på sånt här. Det beror väl på hur mycket repet töjer sig. Har man alla vinklar och massor är det lätt att räkna ut krafterna.

Exempelvis blir kraften oändligt stor om repet skall sitta helt rakt mellan träden (naturligtvis omöjligt).

Jag räknade med 5 graders vinkel på vardera repända mot horisontalplanet och fick då för 85 kg klättrare krafter på 4,8 kN i vardera träd. Är 5 grader rimligt? Hur mycket töjer sig en slackline vid 4,8 kN?
 
Testa dig fram. Det handlar ju inte om så hög höjd ändå. Ta en crash pad under om du känner fört.
 
Om den böjer sig fem grader för en 85kilosperson är den nog för hårt spänd. Det heter ju SLACKline av en anledning.
Men det är stora krafter vi pratar om. Karbinbrott vid slackline har iallafall jag inte hört om, och de karbiner som sitter på linan här utanför är väl vanliga 25< låskarbiner.
Jag vet inte. 4.8kN låter lite mycket. tubband är ju dessutom sällan gjorda för så höga krafter.
 
Min enkla ekvation säger att kraften i vardera träd, dvs F_träd, är:

F_träd = F_person / (2 x sin a)

där a är vinkeln mellan linan och horisontalplanet.

Jag har antagit att linan fästs på samma höjd i vardera träd och att personen står mitt på linan.

För 85 kg och 10 grader ger detta 2,4 kN i vardera träd.

För 30 grader får man 0,83 kN, dvs precis personens egen vikt, i vardera träd.
 
Nu tänkte jag jättefel, ursäkta.
4,8 kN låter rimligt. Jag fick för mig att vi pratade om 48 inte 4,8.

Sorry.