Slänga/Återvinna/Punktera gasbehållare

Är det bara att slänga ned de tomma Primus-burkarna i sopnedkastet från 4:e våningen eller ska man lämna till miljöstation eller inköpsställe eller liknande??

Är det att rekommendera att punktera flaskorna för att spara plats i ryggsäcken medan man är ute?? Läser man på tuben blir man ju lite avskräckt... Med vad i så fall?? Bara att sticka in en kniv eller??

Konservburksöppnare, sedan metallåtervinnigen!

När jag träffade en kille från Primus i somras så rekomenderade han att man låter sista gasen läcka ut m.h.a. en konservburksöppnare och därmed göra tomflaskan helt ofarlig (ej trycksatt i alla fall) och att sedan lägga den i metallåtervinning. På jobbet slog en kollega till mig in en spik i en (nästan) tom behållare och det gick bra. Om det var klokt gjort kan det väl tvistas om, men det funkade.

/ Nicke

Tänkte att det kanske kunde uppstå en gnista om man borrar in metall i metall... Man konservöppnare låter ju bra! I botten antar jag, och sedan stampa på den!?

Spika inte bra!

Gas är mycket lättantändligt, därför är det inte bra att punktera flaskan med spik och hammare (gnistbildningsrisk), däremot borde ju ett lugnt handhavande med konservöppnare göra jobbet säkert!
//Janne

Några vänner till mig har tillverkat skydd till gasbrännaren (alltså skydd av den lilla piggen som ska in i gasbehållaren) av använda gasflaskor. Jag vill minnas att de vid själva punterandet av gasplaskan hade brännare påmonterad och påvriden för att tryckutjämna. Det känns lite halvfarigt att mickla på med sånna grejjer tycker jag.

Jag är inte helt säker på hur myndigheterna vill att man ska hantera den här sortens flaskor. I min hemkommun östersundär reglerna som följande: Använda gasolflaskor räknas som miljöfarligt avfall och ska lämnas tillbaka till inköpsstället. (jag förmodar att dom med gasolflaskor menar sådana där blåa klumpar som husvagnsfolket använder sig av.) Tömda sprayburkar (vilka i mitt tycke mer är att likna vid den typ av glasbehållare som fliluftsfolk använder sig av) ska lämnas i metallåtervinningen.

Mysteriet kvarstår...
[Ändrat av Roger J 2002-10-25 kl 14:06]

Olika i olika kommuner

Min kommun ber mig lämna tomma gasflaskor till miljöstationen, där man också skall lämna sprayflaskor. Vet ej om det finns sådana miljöstationer överallt. Här går man in i en stor prydlig container med backar för diverse prylar, färgrester, olja, andra kemikalier, sprayburkar, batterier, glödlampor etc. Lättarbetat och snyggt. Man slipper ju dessutom risken med att göra åverkan. Flaskan är ju i så tjock plåt att det kan vara svårt att platta till den som man gör med en konservburk.
\C

Svar från Primus!

Sjöberg; sa:
Är det bara att slänga ned de tomma Primus-burkarna i sopnedkastet från 4:e våningen eller ska man lämna till miljöstation eller inköpsställe eller liknande??
Är det att rekommendera att punktera flaskorna för att spara plats i ryggsäcken medan man är ute?? Läser man på tuben blir man ju lite avskräckt... Med vad i så fall?? Bara att sticka in en kniv eller??
Nu har jag fått svar från Primus. // Roland
---
Om du tömt behållaren på gas, kan du slänga dem i metallåtervinningen. Detta kräver att behållaren ska vara HELT tömd. Det måste du göra utomhus.
Med vänlig hälsning
Helena Ullberg Primus AB
---
Hej Roland,
tack för ditt mail, det är alltid roligt att få respons från våra kunder och användare av prylarna.
Man kan få ut det mesta av gasen genom att värma på med händerna och även skaka om flaskan lite så att den sista snutten gas brinner up. Det är ju lite svårare om det är kallt och då kan kan man t.ex ta det verktyget man öppnar konservburkar med ( den gamla varianten med spets ).
Du trycker hål i botten på behållaren, inga problem med gnistbildning eller så. Eller så tar du och vrider om lite i ventilen på burken med en skruvmejsel så att den börjar läcka, den sista gasen åker ut rätt snabbt faktiskt. Slag med hammare och spik in i behållaren är nog inte att rekommendera.
Nu skall det till exakt mängd av luft och gasol ( c:a 2-8 % gasol ) för att det skall brinna och det är inte alltid så lätt även om man verkligen vill få det att explodera, den exakta blandningen kommer dock fram genom våra gasolköken köken som skruvas på behållarna, bla genom de hål man ser i cylinderröret som går upp till brännaren.
Har du fler frågor är det bara att återkomma. Jag skall gå in och kolla på utsidans korrespondens och kolla lite, kanske kan vi hjälpa till att klargöra vissa saker och frågeställningar.
Hälsningar Jocke
Joachim Hillenius
Försäljningschef Skandinaien
--

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg