sladd

Ja, även fast många föredrar att inte göra det så gör jag det endå. Det går snabbare eftersom man kan cykla på gränsen då och desutom går det faktiskt i snara kurvor snabbere.
Vad föredrar du?
 
Kurvor i terräng- Alltid med sladd
Liten sladd:
I en vanlig kurva glider både fram och bakhjulen utåt. efter som man alltid ska köra på gränsen så gör jag en
liten sladd, 30-40 cm. bara för att minska understyrningen och därmed kunna ligga på gränsen och ha en lagom balans
så att man inte kör av vägen. Sladdadock inte mer än nödvändligt då det endast gör kurvan segare.
Här sladdar man speciellt mycket efter känslan av vad som behövs, för lite sladd gör antingen att man inte kan ta kurvan lika snabbt
eller att man helt enkelt kör av vägen.

stor sladd:
Vid lera, snö, hala berg och övriga hala kurvor gäller det att "ställa upp". Det går inte snabbare men är mycket
säkrare och hindrar "understyrning". Understyrning är när man förlorar greppet på framhjulet. Så är det snö och halt så
ställ alltid upp cykeln på bredden.

Annars gäller det alltid i MTB(undantag vid asvalt eller annat ställe med mycket grepp)att hjulen glider och för att ta en kurva effektift
så ser man till att dett glider(sladdar)mer bak
än fram eftersom överstyrning med andra ord är att styra med bakändan och understyrning är att
framdelen glider vilket resulterar i att man styr mindre.

En liten sladd gör man alltstå för att ta kurvan snabbere när man cyklar så fort som möjligt, dvs ligger på gränsen.
Och det jag kallar för storsladd andvänds för att behålla greppet på framhjulet.
En liten sladd används mer eller mindre i varje kurva under ett "race". Och en stor sladd används endast när man vill vara på
säkra sidan.

Ett annat tillfälle där där man sladdar är vid inbromsning när man inte vill få sladd med framhjulet och "lägga sig", men det gör jag även oftast
för skojs skull.

Men det jag vill säga dig som läser detta är att sladda inte är onödigt när det gäller att ligga på gränsen. Och det jag benämner som stor sladd kan
även vara bra en vanlig dag när det är väldigt isigt och man inte har lust att ramla.




DÄCK & SLANGAR
Ska inte skriva lika mycket om detta, men kan berätta att slangar är något som går hela tiden! Ska du på semester en vecka och cykla varje dag så är det ingen
Större bedrift att göra slut på fem slangar. Däck håller därimot längre. Det är inte ovanligt att man kan ha samma bakdäck över ett år. Men kom ihåg att
trycket i däcken spelar eftremt stor roll. För hårt tryck & stenar är ingen bra kombination. Och tillskillnad från bilar ska man ha bäst däck fram.
Är det snö ska man ha dubbar på däcken. Vid snö är mjuka däck med dubbar fram och odubbade hårda däck bak en bra ide´.



Mörker- En fara
Vid mörker är at bra ljus och mycket reflexer att rekomendera. Broms ljus skulle inte heller vara fel eftersom det underlättar otroligt mycket för den
som ligger bakom, vet tyvärr ingen affär där man kan köpa detta så att bygga själv är nog det enda möjliga. En snabb inbromsning kan vara förödande för den
som ligger bakom. Det är även en bra idé att kolla på funkionärerna som hjälper till och visar hur du ska cykla. Det är därimot inte alltid så lätt
Att förebygga en krach om ditt ljus är dåligt. Du måste ha ljus åt alla håll, neråt och åt sidan och självklart framåt, för att kunna undvika eventuella
faror så som stubba och stenar och speciellt människor !. Så se till att ljuset är i bästa skick och högst dugligt !!. Du får också räkna med folk tar kort
då är blixtar ett större hot då detta förstör mörkerseende och gör att du förlorar koncentrationen osv. Men det får man lära sig att leva med helt enkelt.
Annars kan sömnen bli en bristvara. Så när tillfälle ges - vila. Det är viktigt att du är pigg när du ska cykla. Har du inte sovit natten innan racet så
kan du lika gärna ställa in det för din del. Det är iallafall för mig omöjligt att cykla utan att vara i bra skick och pigg.
Men om man cyklkar hela dagen så bör man se till att få i sig mat och dryck. Så ha alltid tillräckligt enegi och va pigg, aldrig trött, när du ska cykla.
Kom ihåg att det är farligare på natten än på dagen att cykla.




Asvalt- inte Obegränsat grepp
Det är i och för sig inte helt obegränsat med grepp på asvalt, inte ens nästan. Men det är sällan kurvor är något större problem eftersom
farten på raksträckan är det som spelar in. Men i kurvorna gäller det att börja i utkanten av kurvan (se bild) och för att inte köra av vägen.
Svänger kurvan mycket litet är det därimot bäst att köra så rakt som möjligt (se bild) . Däck bör nu vara slicks eftersom det ökar greppet och gör så
att det övrigt går snabbare.
Greppet spelar en stor roll när det gäller sträcka på asvalt eftersom det är extremt ovanligt att man behöver sladda och därför har för
vana att ta kurvan med lika mycket grepp fram som bak. Enda tillfället då man ska sladda är i eftremt skarpa och snara kurvor och vid när man
ska kolla hur mycket grepp man har. Annars sköts inbromsningen ganska lungt. Men man bör därimot vara beredd på att sladda ifall man kommer till en kurva som är oväntat snäv för att vid ett sånt tillfälle klara kurvan lungt på bredden. Problemet när man sladdar på asvalt är att däcken inte förblir lika runda längre. Det är inga problem att göra punka på ett perfekt/nytt däck genom en enda lång sladd. Har själv gjort detta. Ett mindre runt däck gör att det helt enkelt går långsammare.
Men från en sak till en annan,
Det är mycket roligare att cykla i terräng än på asvalt.

Vinter- En årstid på bredden
När det gäller att cykla på vinter så är det sällan man har något vidare grepp bak. För i kurvorna
gäller det alltid att ställa upp och efter kurvan spinner det och när man bromsar in så är det även det på bredden! skitkul! Men att aldrig "lägga sig" är dock mycket svårt att undvika under hela vintern, för när man ligger på gränsen så är det inte alltid det går som man tänkt sig, "gränsen flyttar sig". Så för att förebygga att lägga sig genom understyrning så bör man ha så bra grepp som möjligt och alltid ha sladd på bakändan.
Men när man ska bygga eller rättare sagt bana ut en stäcka för vintern så ska man se till ha
så lite raksträcka som möjligt. Några hopp bör man ej bygga före snön har börjat falla eftersom det blir så fruktasvärt mycket roligare att bygga hoppen utav snö. Se till att packa snön noga så att man inte cyklar rakt egenom hoppet.
En annan sak man ska tänka på är att inte cykla många samtidigt eller för nära varandra efter som om en person faller så blir det inte nådigt att ligga på bredden bakom. Om man därimot mot förmodan skulle infinna sig i en sådan sitration så bör man försöka sladda över, dvs sladda runt ett helt varv.
Och när det gäller att ligga på gränsen och komma fram så snabbt som möjligt så är detta inte lika viktigt eftersom sladdarna varken gör till eller från på farten utan endast är en säkerhets åtgärd. Men det är kul och man ska självklart försöka komma fram så fort som möjligt och inte ramla, behåll dig på hjulen.
När det gäller däck & grepp så får man helt enkelt testa sig fram. Själv föreslår jag att man har bäst grepp fram eftersom bakändan endå aldrig ska ha grepp. Bromsing sker genom att bredsladda, men det är också en sån sak du själv bäst kan avgöra.
 
Senast ändrad:
Ett annat tillfälle då det kan vara bra att släppa greppet på bakhjulet är för att hindra att någon cyklar om och kan även vara bra för att komma på rätt kurs.
 
För att han skriver långt inlägg om hur man sladdar? Så farligt var det inte.

Själv tar jag oftast kurvor i hög fart med en s.k. "krasch", en effektiv stopp-teknik iofs, men det sliter på cykel och kläder onödigt mycket.
 
Låter ju alldeles lysande. Vill inte verka allt för negativ men jag känner mig rätt säker på att man bara bromsar bort en massa värdefull energi genom att sladda sig genom kurvor.

Kul läsning i alla fall.

Det ultimata fästet får man om man gör hemmagjorda dubbdäck. Rätt gött på vinterisen. Rullet blir dock rätt dåligt.
 
Låter ju alldeles lysande. Vill inte verka allt för negativ men jag känner mig rätt säker på att man bara bromsar bort en massa värdefull energi genom att sladda sig genom kurvor.

Kul läsning i alla fall.

Det ultimata fästet får man om man gör hemmagjorda dubbdäck. Rätt gött på vinterisen. Rullet blir dock rätt dåligt.

Fast åt andra sidan så behöver man ju inte nita bakhjulet för att det ska sladda. Man har ju alltid drift på bakhjulet på en cykel så det finns ju andra sätt. Sen om man ändå ska bromsa in i en kurva så varför inte bromsa samtidigt som cykeln svänger? Jag sladdar alltid i alla kurvor, men det krävs lite träning att bli lika bra åt höger som åt vänster när man sladdar. Ser inget ingen anledning att inte sladda, om kurvan i fråga är snäv.

Sen är problemet med dubbar att det inte tar på hala berg och dessutom sliter det på berget.
Och dubbarna trillar också v'äldigt lätt av vid hård körning.... okej, inte "väldigt lätt" kanske. Men endå. Själv har jag aldrig lagt ner speciellt mycket pengar på att skaffa några bra däck. Eftersom jag sliter ut dom över någon vecka endå. Dessutom älskar jag när det är dåligt med grepp. Men det är inte kul att halka på blöta, hala, gröna berg. Men man kan inte hålla på att vara beredd på att ramla hela tiden eftersom spänningen skulle sänkas då.
Men känner man sin cykel och blir ett med den så ökar det kontrollen obeskrivligt mycket. Det är det viktigaste av allt nästan - att veta var man har själva cykeln, och det blir mycket roligare att vara trygg på cykeln och veta vad man gör, eller åtminstonde tro att man vet vad man gör : )
Och att sladda med cykeln är ett bra sätt att lära känna den riktigt. För man måste älska sin cykel.

Oj, vi får någ starta en tråd om dubbdäck. För det verkar vara ett intressant ämne. MVH/Tomas
 
Bromsa med framhjulet!?

När det är riktigt isigt underlag på en asfalt eller grusväg kan det vara rätt nervöst att bromsa även med dubbdäck.

Vad rekommenderas bara bromsa med bakhjulet (känns för mig tryggast) eller bromsa med både fram och bak vilket säkert är effektivare.

Min reflexbromsning är med höger hand och bakhjulet men egentligen så är ju frambromsen effektivare. Hur träna optimera sin bromsförmåga och att anpassa efter fästet?

Undvek precis att krocka med ett rådjur häromdagen. Se separat tråd http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?threadid=47911#post340012

Thure
 
.... Hur träna optimera sin bromsförmåga och att anpassa efter fästet?


Enligt Sheldon Brown så går vägen till en bra bromsteknik genom att träna på att bromsa samtidigt som man trampar:
If you ride a conventional bike, the best way to master the use of your front brake is to practice ..applying both brakes at once, but putting most of the effort into the front brake. Keep pedaling as you brake, so that your legs will tell you immediately when the rear wheel starts to skid. Practice harder and harder stops until this happens, so that you will learn the feel of stopping fast, on the edge of rear-wheel liftoff.


Personligen anser jag att stora förbättringar kan göras genom att:
A) Använda bra bromsar som biter bra utan att man behöver nypa så förtvivlat hårt i handtagen. Ju hårdare man måste nypa desto svårare blir det att modulera bromskraften.
B) Position på cykeln och spjärn i armarna. Om man försöker komprimera en dämpgaffel på en MTB genom att bromsa så blir det väldigt tydligt hur viktigt det är att hålla emot ordentligt.
 

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg