Jag har läste hela nya jaktskolan och börjat öva med luftgevär (flera jägare sagt att tillagda rekylen inte påverkar vid skytte med "riktigt" vapen) jag undrar hur mina träffar på måltavlan skulle vara i om jag sköt älg på 100 eller 200m (självklart vill jag kunna pricka lungan på 200m varje gång) SÅ jag undrar om nån vet vilket resultat på måltavlan som representerar en bra träff på vildt.
Om jag förstår din fråga rätt så undrar du hur man skall jämföra spridning vid skytte med en älgstudsare på 200 m med spridning vid luftgevärsskytte på 10 m.
Som du redan vet råder det, med samma vapen och ammunition, ett rent linjärt samband mellan den tekniska spridningen på olika avstånd. Med andra ord är spridningen vid ett skjutavstånd på 200 m dubbelt så stor som den på 100 m.
Om du använt samma vapen och ammunition på de olika avstånden hade frågan varit enkel att besvara: 10/200. D.v.s. spridningen vid träning på 10 m bör vara mindre än en tjugondel av älgens träffyta. Jag kommer inte ihåg hur stor trean är på en pappälg men om vi antar att träffytan på en storvuxen älg är 500 mm så skulle det motsvara 25 mm om vi går från 200 till 10 meters skjutavstånd.
Tyvärr finns det flera problem med din fråga.
Fram för allt blir skyttens spridning nästan undantagslöst mycket större vid skytte mot levande vilt än vid träning mot pappfigurer så man kan inte bara utgå från träffytan hos en levande älg och skala ned den.
Men sedan rör det sig också om helt olika vapensystem med helt olika teknisk spridning och helt olika ergonomi. Det sista resulterar i helt olika spridning för skytten. Och eftersom det inte är så enkelt som att bara addera den tekniska spridningen med skyttens spridning för att få fram den totala spridningen blir jämförelser mellan olika vapensystem vid olika skjutavstånd så svår att den nästan är omöjlig.
Mitt råd är att du helt enkelt tränar så mycket och så systematisk som möjligt med ditt luftgevär utan att stirra dig blind på resultatet i poäng räknat. Det viktiga är att du förbättrar dig. Luftgevärsskytte är ett enastående bra sätt att träna upp anläggning, riktning, andnings- och avfyrningsteknik, samt den otroligt värdefulla konsten att följa upp ett avlossat skott.