Skulle denna passa mig??

Söker kajak som jag skall använda framför allt på östkusten i skärgåden men även i öresund. Jag vill kunna packa utrustning för (3-4) dagar men´ändå ha en förhållandevis snabb kajak. Jag är 174 cm, 65 kg.

Så denna annon:
Passar den mig??
--------------------------------------------------------------------------------
SÄLJES: Hasle Havskajaker
Splitternya inplastade kajaker säljs till vinterpris. Mått 525 x 59 cm, lastar 145 kg. Två vattentätta skott med gummiluckor, integrerat roder. Sandwichbyggd i PE-plast. Mycket stabil kajak. En gul och en grå. Pris inkl kapell 8700:- (nypris 10000:) Kan även ordna paddlar vid behov.

Pris: 8700.00
Kategori: Kajaker/kanoter
Län: K
Inlagd: 2001-12-15

Egentligen är det bara du själv som kan svara

Men Hasle Explorer rymmer mer än tillräckligt för några dagar och är stabil. Packluckorna var (är?) runda, vilket gör att det inte är så smidigt att packa.

Den beter sig bra vid din längd och vikt. Jag har dock inget minne av att jag tyckte det var bra driv i den (snabb).

Jag tycker min kajak (Elite) är något helt annat, men så är ju också priset.

Visst är det så att det bara är du själv som kan avgöra vilken kajak som passar dig. Men jag kan dela med mig av mina erfarenheter av att ha paddlat Hasle Explorer som hyrkajak vid några tillfällen. Men som sagt, detta är mina och inte dina omdömen!

Den rymmer gott och väl vad du behöver för några dagar. Som tidigare påpekats är de runda gummiluckorna lite väl små för större saker att packa. Men med lite vana går det ganska bra.
Den är både mycket stabil och robust. Lite väl tung i mitt tycke. Haslen känns trygg och stadig att paddla, men snabb eller lättdriven tycker jag inte att den är, snarare lite trög.
Förutom detta är det två saker som drar ner mitt omdöme en bit. Dels är rodret ganska utsatt med roderkonstruktionen med fast roder under aktern. Jag har också erfarenhet att det är lätt att vass sjögräs och annat fastnar utan att du själv kan ta bort det (din medpaddlare kan dock lätt hjälpa dig med det). Dels har jag svårt för roderstyrningen med en "platta" utan fasta forstöd. Själv vill jag ha något att trycka till mot när jag inte behöver rodret (jag trivs bäst med skädda).
Sammanfattningsvis tycker jag att det är en ganska trevlig kajak men lite tung och trög. Roderkonstruktionen är det som jag personligen har mest emot Haslen.
Själv valde jag slutligen en begagnad glasfiberkajak av god kvalitet från Welhon.

Lennart

Hasle

Hasle båtene er greie, stabile allround-båter.

Men båtene er tunge og ikke særlig raske.

Dersom fart er et krav sammen med lav vekt, se deg om etter en glassfiber kajakk ala VKV Lisa/Seagull.

Johan

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
LY90 Finns denna typ av paddling i Sverige/Norden? Paddling allmänt 2
friluftaren Erfarenhet kring denna torrdräkt? Paddling allmänt 2
Adrianu Är denna kajak värd att laga och isf hur? Paddling allmänt 7
friluftaren Tälta vid denna ö? Paddling allmänt 10
plp Kan någon identifiera denna kajak? Paddling allmänt 2
Bjerke Kajakförvaring - Denna ständiga följetång Paddling allmänt 8
knatte Någon som har testat denna torrdräkt Reed? Paddling allmänt 21
mielo Måste rekommendera denna kanotsajt! Paddling allmänt 0
osse80 SPANA IN DENNA SIDAN OM EN KILLE SOM PADDLAR HELA KUSTEN Paddling allmänt 0
Seavivior vad är ett rimligt pris på denna kajak? Paddling allmänt 0
Moga Hjälp mig att sköta min torrdräkt effektivare Paddling allmänt 10
Rävsärkargång Från Degerfors till Stockholm - Hur tar jag mig förbi Örebro? Paddling allmänt 4
Nicosand Tipsa mig om bra å-paddling Paddling allmänt 2
Trikåmannen Hjälp mig hitta en ny kajak! Paddling allmänt 23
ormbiten Tänkte mig ett kajakköp... Paddling allmänt 36
Superbatman Tips på kajak till mig Paddling allmänt 0
manlan Jag vill lära mig rolla! Paddling allmänt 84
Ante J Rönne å - tipsa mig Paddling allmänt 0
Homie Lurar jag mig själv när jag väljer kajak? Paddling allmänt 15
melvin_f Hjälp mig identifiera kajakmodell (VKV) Paddling allmänt 19
skiman HJÄLP MIG NU MED TIPS PÅ KAJAK TILL FÄRSKING Paddling allmänt 15
soljesp Hjälp mig att välja flytväst! Paddling allmänt 2
Hjuken Tipsa mig om hur jag ensam kan lasta kajaken på bilen Paddling allmänt 8
roddarn Ge mig förslag på bra kartor !! Paddling allmänt 3
Hjälp mig att välja kanadensare!! Paddling allmänt 3
paddla med mig! Paddling allmänt 0

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg