Skuleskogen!
Tillbaka från Skuleskogen. Har haft en helt fantastisk helg, mycket pga vädret men framför allt pga naturen.
Började med en promenad uppför Skuleberget. Skojig natur och en mäktig utsikt from toppen.
Därefter bar det av till skogen. Jag utgick från den norra parkeringen vid Näske. Hann inte gå långt förrän en skylt informerade om en bäverdamm till vänster. Gick ner och tittade, men tyvärr så såg det gammalt och övergivet ut. (De brochyrer jag fick tag på vid Skule Naturum säger heller inget om några bävrar i skogen.)
Slåttdalsskrevan (som verkar vara det officiella namnet
) var mäktigare än jag hade trott. Den är väl värd ett besök, om så bara för en dagsutflykt.
I övrigt kan jag rekommendera tältning på klippan i närheten av grottan vid Tärnättvattnen. Där har man en fantastisk utsikt över Näskefjärden. På kvällen satt jag i minst 1,5 timme och bara gapade. På morgonen vaknade jag lagom till soluppgången och fick se en blodröd fläck masa sig upp över vattnet. (Sen somnade jag om.)
Ett annat tips är den omarkerade stig som går från Skrattaborrtjärnen norrut mot Ytterbölesbodarna och Skäftesdalsberget (stigen finns utsatt på kartan; den börjar vid eldstaden vid Skrattaborrtjärn). Till skillnad från de andra ned- och upptrampade allfartslederna är detta en riktig stig. Smal och slingrande genom omväxlande och vacker natur: ömsom urskog och tjärr, ömsom klippor och skravel. Detta var den absolut bästa delen av min vandring! (Sämre var det att ta sig från stigen till Höga Kustenleden via Skäftesdalen. Där fick man hela urskogen i ansiktet: granruskor och spindelväv...)
Det om det bästa från min helg. Sammanfattningsvis kan jag bara säga att detta var långt ifrån sista gången jag besökte Skuleskogen. Nästa gång blir det småstigar så mycket det bara går.