Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
passar mej bra jag är 175 cm lång och har 41-42 i skonummer. 42r passar nog i första hand personer 150-175 cm långa men trenden just nu är korta skridskor med kort uppslipning fram.
Jag har haft Skyllermarks Blå i några år men ville testa en kortare uppslipning
Det blev en Pikmakarn Svart Asymetrisk där man kan flytta bindningen i sidled som på Skyllermarks Blå och Röd
Den har nästan samma uppslipning där fram som Skyllermarks Röd men onödigt matrial är borttaget så den är lättare
Känns skönare att åka på Kan bero på att de även är styvare än de gamla Blå Får se vad långtidstest utvisar
Jag tog 48cm Har 43 i skor Kostade en slant men de har billigare modeller men då är de inte asymetriska utan liknar den Blå och Röda Enl försäljaren ska de vara bättre på flera sätt
Finns det överhuvudtaget någon fördel med den blå?? Att den skulle klättra bättre i vrakis köper jag inte. Snarare att den har lättare att fastna pga sin vassa spets. Efter att ha kört på diverse olika skriskor med "vassa" nosar känns det nu så självklart att köra på röda....
passar mej bra jag är 175 cm lång och har 41-42 i skonummer. 42r passar nog i första hand personer 150-175 cm långa men trenden just nu är korta skridskor med kort uppslipning fram.
Finns det överhuvudtaget någon fördel med den blå?? Att den skulle klättra bättre i vrakis köper jag inte. Snarare att den har lättare att fastna pga sin vassa spets. Efter att ha kört på diverse olika skriskor med "vassa" nosar känns det nu så självklart att köra på röda....
Jag hittade en skridskotest i Utemagasinet nr 10 2012 med att antal olika skridskor ( Näst senaste nummret) Där skrivs en del om trubbig eller lång uppslipning Intressant läsning
Jag hittade en skridskotest i Utemagasinet nr 10 2012 med att antal olika skridskor ( Näst senaste nummret) Där skrivs en del om trubbig eller lång uppslipning Intressant läsning
Ja var det där som Pikmakarns "Svart Asymetrisk" fick bättre betyg än Skyllermarks röda/blå?
Jag har själv köpt Skyllermarks röda med uppslipad spets, men håller just nu på och söker efter bra pjäxor med bra ankelstöd.
Jag jämförde mina gamla Almgrens från 90-talet med de nya Skyllermarks röda, och fann att Almgrens-skridskorna var totalt 49 cm långa utan utskjutande skena baktill, och Skyllermarks 46 cm + 1 cm utskjutande skena baktill. Skyllermarks räknades således som 47 cm.
Bägge har dock ca 40 cm lång glidyta på skenorna, men Skyllermarks tenderar att vara något mer uppslipade baktill de sista centimetrarna, dvs ej 100% i kontaktytan när man håller dem mot ett helt slätt bord.
Jag antar att det hänger ihop med att det är lättare med åktekniken om skenorna inte ligger helt dikt an bak och fram. Lättare kurvtagning etc..