skrikande skivbroms

Någon som är haj på skivbromsar?

Jag har Magura Clara både fram och bak. Den bakre skriker efter ca 2s om man "småbromsar". Om jag däremot bromsar hårdare tystnar den. Jag har prövar att rebgöra och byta belägg utan resultat. Jag har även schimsat om den även det utan resultat. Möjligen kan örat som oket sitter fast i ramen i vara lite lite böjt som i sin tur gör att skivan böjs något (ca 1mm). Kan det vara detta som orsakar skriket och i så fall hur fixar jag det. Att böja aluminium är ju ingen hit!!

Har även kollad maguras hemsida....utan att hitta mågon patentlösning

Skrikplatta!

På vissa bilar och motorcyklar använder sig tillverkarna av en metallplatta mellan bromskolven och bromsbelägget bal. för att slippa "skrikande" bromsar.

Denna platta brukar oftast vara av vanlig stålplåt och inte speciellt tjock. För en cykel kanske det räcker med 0,3 mm:s plåt.

Det kan kanske vara värt ett försök att klippa till en plåtbit som du lägger bakom bromsbeläggen. På något sätt måste man bara se till att plåtbiten stannar kvar där när oket vänds rätt igen.

Fungerar inte det kan du prova med att lägga lite kopparpasta (eller annat värmebeständigt fett) mellan bromsbeläggen och just nämnda platta. Vilket är ett gamalt knep för att slippa dylika problem.

Huruvida detta löser dina problem är jag dock osäker på men ingen annan, med erfarenhet från just dina bromsar, har svarat så jag tar mig därför friheten att delge dig mina små tips.

Mvh!
// Niklas

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg