Skridskostavar?

Hejsan!
Ska åka vikingarännet och jag antar att stavar är att rekommendera. Tyvärr verkar de vara dyra som sjutton, den billigaste var en Skyllermark för 749. Annars låg de flesta runt 1000 (någon hette Bäst-is tror jag). Vilka modeller rekommenderas och vad skall man tänka på vid stavköp? Jag är 183 cm lång.

stort tack för hjälpen!

mvh Martin

För det första så kan det nog bli trångt med stavar på vikingarännet om det körs på en plogad bana. Men visst är det lättare att åka med stavar om man inte är van att att åka utan.
Det som du har tittat på bör vara dubbelpikar, de är ju bra om man vill kuna staka och också kunna kolla istjockleken. Men för att köra vikingarännet så behöver man ju egenligen inte pik-funktionen utan man kan mycket väl använda ett par vassa skidstavar istället.

Skidstavar!!

Jag har också planer på att åka vikingarännet. Mina funderingar går till om jag skall använda mina haglöfs pikar eller skidstavar. Troligtvis kommer jag satsa på skidstavarna.
Haglöfs har valt att (iallafall på min modell = väldigt vanlig) inte ha några handledsremmar. Detta är tydligen för att undvika problem vid ett ofrivilligt bad då det kommer bli svårt att ta sig upp med stavar hängandes runt händerna. Risken att plurra på vikingarännet är nog väldigt små. Jag tycker att om du är van vid att åka med stavar så ska du satsa på ett par helt vanliga skidstavar. Om det finns möjlighet så är det bra om man enkelt kan sätta ihop dem så det kan bäras i en hand enkelt.
Vi ses i rännet!!
// Marcus

Extreme Climber; sa:
Hejsan!
Ska åka vikingarännet och jag antar att stavar är att rekommendera.

Tidigare skiljde man mellan stavlös och stavtillåten klass. Någon som vet hur det blir med det i årets ränn?

Någon som har plats i bil från Stockholm på söndag morgon?

Hälsningar Thure

Stavar

Jag har kört med ett par teleskopstavar vid namn Ice Hunter inköpta på Team Sportia. Kostnad 7 - 800 kr för något år sedan. När de fungerar har de varit suveräna men spetsen på stavarna har trillat av två gånger vid fullt normalt stakande. Detta fel verkar vara känt hos Team Sportia och de byter, än så länge, gladeligen spetsar åt mig. De klarar att bryta 3 - 4 cm is på två slag.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Anna Frimodig Vilken längd på skridskostavar/pik? Långfärdskridsko 6
Lenus Längd på skridskostavar Långfärdskridsko 0

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg