jag har länge funderat kring en bra bromsmetod. och har ofta sett folk på tv göra skridskoskär i 40km/h efter att först ha hankat med en bil.. hur kan man göra detta har ett par femhjuliga inlines och undrar om det över huvudtaget är möjligt med sådana. för varje försök har slutat med en piruett och det är nog inte så skönt i högre hastigheter..
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
skridskoskär
- Trådstartare tobbebjork
- Start datum
T-broms
Att släpa bakre foten är en enligt mitt förmenande mindre effektiv bromsmetod. Dessutom kan den slita hjulen så att de blir orunda.
Satsa på en hälbroms i stället. Se http://www.sssk.se/hjul för mera detaljer om bromsteknik.
Det finns en universalbroms som passar alla femhjulingar jag känner till. Den bromsen kan du köpa från http://www.velocity.se eller http://www.skridskospecialisten.se
Hälsningar Thure
Att släpa bakre foten är en enligt mitt förmenande mindre effektiv bromsmetod. Dessutom kan den slita hjulen så att de blir orunda.
Satsa på en hälbroms i stället. Se http://www.sssk.se/hjul för mera detaljer om bromsteknik.
Det finns en universalbroms som passar alla femhjulingar jag känner till. Den bromsen kan du köpa från http://www.velocity.se eller http://www.skridskospecialisten.se
Hälsningar Thure
Jag har ett par aggressive-skridskor, vilka saknar broms. Jag anser mig inte ha några problem att bromsa med dem, även i höga hastigheter.
Jag tror att det hela handlar om att kunna känna "balansen" i bromsskridskon, d.v.s. att man inte bromsar för mkt åt höger eller vänster, så att man svänger istället.
Tyvärr har jag fått "platthjul" på mitt bakre pga någon tvärbromsning någon gång, jag tror att man kan minska risken för detta genom att inte hålla skridskon på ett och samma ställe när man bromsar, utan röra den något i sidled (jodå, det går att röra utan att förstöra ovannämnda balans). Det är en träningssak.
Har dock aldrig kört med 5-hjulingar, så jag vet inte hur stor skillnad det är mot mina.
/D
Jag tror att det hela handlar om att kunna känna "balansen" i bromsskridskon, d.v.s. att man inte bromsar för mkt åt höger eller vänster, så att man svänger istället.
Tyvärr har jag fått "platthjul" på mitt bakre pga någon tvärbromsning någon gång, jag tror att man kan minska risken för detta genom att inte hålla skridskon på ett och samma ställe när man bromsar, utan röra den något i sidled (jodå, det går att röra utan att förstöra ovannämnda balans). Det är en träningssak.
Har dock aldrig kört med 5-hjulingar, så jag vet inte hur stor skillnad det är mot mina.
/D
Jag håller med Thure, skaffa hälbroms!
Det finns olika tekniker, det är inte speciellt svårt att lära sig men har alla nackdelar i förhållande till hälbroms. Framsför allt blir bromssträckan längre och hjulen plattare. Jag tror inte man kan jämföra slitaget på ett agressive hjul som har en relativt fyrkantig profil och hårt gummi från början med en "speed profil" som normal ligger på en 5-hjuling.
Om du av någon anledning inte vill ha hälbromsen på, tex vid körning på rundbana där hälbromsen gör det svårt att "lägga över" i kurvorna, skulle jag personligen förespråka "plogbroms" (a la slalomskidor)framför T-broms.
/Erik
Det finns olika tekniker, det är inte speciellt svårt att lära sig men har alla nackdelar i förhållande till hälbroms. Framsför allt blir bromssträckan längre och hjulen plattare. Jag tror inte man kan jämföra slitaget på ett agressive hjul som har en relativt fyrkantig profil och hårt gummi från början med en "speed profil" som normal ligger på en 5-hjuling.
Om du av någon anledning inte vill ha hälbromsen på, tex vid körning på rundbana där hälbromsen gör det svårt att "lägga över" i kurvorna, skulle jag personligen förespråka "plogbroms" (a la slalomskidor)framför T-broms.
/Erik
Berneflott; sa:Om du av någon anledning inte vill ha hälbromsen på, tex vid körning på rundbana där hälbromsen gör det svårt att "lägga över" i kurvorna, skulle jag personligen förespråka "plogbroms" (a la slalomskidor)framför T-broms.
/Erik
Hur går en plogbroms på inlines till egentligen? Förklara för en nybörjare
Åk så bredbent du kan, böj på knäna (så låg tyngdpunkt som möjligt), och "ploga". Ta det försiktigt i början innan du har fått in känslan för hur mycket du kan trycka. Bromsar man för hårt kan hjulen börja hoppa i stället för att fortsätta glida/snurra. Jag har bara praktiserat det med 5-hjulingar på fötterna och vet ej om det är balansmässigt möjligt på 4 hjulingens kortare hjulbas.
/Erik
/Erik
Sluta mesa...
Med risk för att göra vissa människor upprörda så ska jag berätta vad som gäller (läses med fördel med ett visst mått av ironi):
Det enda rätta är en riktig "hockeysladd" där du tvärställer båda grillorna. Det gäller dock att du har bra balanssinne inför en sådan manöver (och inte alltför mjunka hjul). Hälbroms är inte imagemässigt försvarbart enligt min mening, för egen del så åkte den av innan första turen.
If everything seems to be under control, you're just not going fast enough...
Med risk för att göra vissa människor upprörda så ska jag berätta vad som gäller (läses med fördel med ett visst mått av ironi):
Det enda rätta är en riktig "hockeysladd" där du tvärställer båda grillorna. Det gäller dock att du har bra balanssinne inför en sådan manöver (och inte alltför mjunka hjul). Hälbroms är inte imagemässigt försvarbart enligt min mening, för egen del så åkte den av innan första turen.
If everything seems to be under control, you're just not going fast enough...
Re: Sluta mesa...
HeHe ;D Sikta på gräset...
If everything seems to be under control, you're just not going fast enough...
HeHe ;D Sikta på gräset...
Bromsa så bra som möjligt
Någon riktigt bra bromsmetod på inlines i hög hastighet eller brant nedförsbacke finns inte. Man är inte i närheten av bra fälgbromsar på en cykel.
Hälbroms har ett par fördelar. Dels utvecklar man bättre bromskraft dels så styr man effektivt medans man bromsar dels blir man smal vilket kan ha betydelse när man skall väja för hinder och andra trafikanter. Ytterligare en faktor är att hälgummit tjuter mot asfalten vilket varnar andra trafikanter.
Jag menar att hälbroms är en förutsättning vid åkning i kuperad och skymd trafikmiljö där man inte har rekat sträckan innan. T-broms kan fungera nästan lika bra men inte riktigt.
Imagefaktorn av att vara en extra våghalsig daredevil med många sår och ärr eller en skadad hjärna kan jag vara utan...
Thure
Någon riktigt bra bromsmetod på inlines i hög hastighet eller brant nedförsbacke finns inte. Man är inte i närheten av bra fälgbromsar på en cykel.
Hälbroms har ett par fördelar. Dels utvecklar man bättre bromskraft dels så styr man effektivt medans man bromsar dels blir man smal vilket kan ha betydelse när man skall väja för hinder och andra trafikanter. Ytterligare en faktor är att hälgummit tjuter mot asfalten vilket varnar andra trafikanter.
Jag menar att hälbroms är en förutsättning vid åkning i kuperad och skymd trafikmiljö där man inte har rekat sträckan innan. T-broms kan fungera nästan lika bra men inte riktigt.
Imagefaktorn av att vara en extra våghalsig daredevil med många sår och ärr eller en skadad hjärna kan jag vara utan...
Thure
Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!
Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg