Skridskor och kajak

Jag har precis läst en artikel i Ute Magazinet om två män som åkte ut till St. Annas skärgård med skridskor OCH kajak. De åkte skridskor så långt de kunde och gled sedan fram i vintervattnet i sina kajaker.
Jag har önskat göra något liknande och har bara aldrig åkt långfärdsskriskor. Är det någon som har erfarenhet av liknande äventyr och vill dela med sig avdet? Nu hade de jättetur med vädret men det kan väl ändras väldigt fort kan jag tänka mig. Hur gör man om isen inte håller för att komma hem?
Är det någon här som skulle vilja åka på en sån tur igen? Jag skulle vilja åka om det är med en som redan har erfarenhet, eller åtminstone som har riktig koll på isarna.

De påpekar flera ggr i den artikeln vilken tur de hade med vädret och isförhållandena (bla helt snöfritt hela vägen). Man bör nog ha en del vana vid vinterpaddling innan man ger sig ut i mycket kallt vatten, det är inte heller alltid så lätt att ta sig upp på isen från en kajak.

det tror jag också, att man ska ha vana med vinterpaddling. Jag paddlar på vintern också, bara isen inte är heltäckande här nedanför mitt hus vid Skurubron. Inga långa turer dock och jag har en torrdräkt på mig när jag paddlar, eftersom jag dessutom paddlar oftast själv.
Och det där med vädret är avgörande, det kanske är i stort sett rätt osannolikt att ha en liknande tur?
Tack för ditt svar
Marta

Iskantproblemet löses enklast genom att paddla upp på isen. För att kanoten i huvudtaget skall kunna användas som pulka måste den vara flatbottnad, vilket passar utmärkt för sjösättning och upptagning. En V-bottnad kanot lägger sig på sniskan.
Det största problemet är dock att släpa på 50 kg kanot. För att långfärdsskridskoåkning skall bli njutbar behövs fart. Man bör vara en duktig skridskoåkare för att njuta av en sådan tur.
Jag skulle inte vilja ha 50 kg kanot efter mig ifall jag skulle gå genom isen. Den lär fortsätta rakt över mig.

Mezzner; sa:
Jag har inte sett artikeln;
Hur kunde kajakerna vara på plats där isen tog slut??

De hyrde plastkajaker och drog dem efter med sele och bogserlina. Verkade inte slita speciellt mycket på kajakerna. Är det blankis så blir nog inte motståndet så stort.

De bogserade kajakerna efter sig i en bogserlina! Inga skador på ytan på plastkajaker. De hade tejpat under dem för säkerhetsskull.

att ta sig upp eller i är inget problem isdubbar har ju fungerat för många kanotister som vill ta sig över ett stycke is som ligger i vägen på vinterturen.

Så här kan man oxå göra....

Det går bättre än man kan tro att kombinera kajak och skridskor. Bifogar länk till några bilder från en tur Som kajakledarna i Norrviken gjorde. http://www.frilufts.se/norrviken/kajak_istur.htm
Ska man ha lite tyngre utrustning rekommenderas dock en enkel vagga strax dakom sittbrunnen som för ses med ett par lång färdgrillor och där efter en svänbar grilla monterad i fören, det blir en utmärkt "ispulka", med "pulka skackel" åker den aldrig i kapp dig heller. Var dock noga med att du i dragbältet har lättåtkomlig snabbutlösning så du lätt kan frigöra dig om du skulle bada... Självklar är man dessutom flera vid sådana övningar, de är inte riskfria....

tack för ditt svar!
Finns det någon som har i avsikt att göra något liknande i år också?
Jag söker en eller flera medresande.
Norrviken kanske anordnar en sådan tur?
Marta

Läckert

Jag har gjort några sådana turer för ett antal år sedan.

En gång så var det -14 vid Källvik öster om Studsvik när vi startade. Vi paddlade ned till en grund arkipelag söder om Ringsön där vi åkte skridskor. Problem var att ett sund vare sig bar eller brast så vi gick iland och fick vandra över en ö för att komma fram till bärig is. Ett underliggnande roder frös på land men tinade upp sedan kanoten sjösatts. En del nedisning på däck och överig utrsutning men det var hanterbart.

En vår paddlade vi på Årstaviken när isen höll på att gå upp. Kul att studera våris i upplösning.

Det är generellt lämpligare att paddla i plusgrader än i minusgrader bland annat pga risken för icke bärig icke brytbar is som kan hindra landstigning. Det är bra om iskanterna är väl bäriga så att de är lämpliga att paddla upp på.

Jag tycker att det här är en aktivitet som man gör med personer man känner sedan tidigare. Svårt att ta ansvar för att ta med någon som man inte känner sedan tidigare.

Rätt dag och rätt isförhållanden kan det bli en höjdare. Fel dag måste man avstå ifrån. Riskerna kan bli oacceptabelt stora.

Thure

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ogren.johan Funderar på en Thomasson kajak Paddling allmänt 9
Wibrån Med kajak från Amungen ner till Dalälven och havet. Paddling allmänt 2
Snödrivan Padda som gps och karta på kajak Paddling allmänt 3
Vindrot Första distanspaddlingen! Larv - Lidköping Paddling allmänt 4
erikmanhold 450KM, vad för typ av kajak? Paddling allmänt 12
Snödrivan Packluckor Vally kajak Paddling allmänt 0
Snödrivan Toppcoat på kajak Paddling allmänt 2
LoveLins Trapper Salmon K2 Combi reparation Paddling allmänt 6
tango Bra röd lampa för biltransport av utskjutande kajak i mörker Paddling allmänt 36
Perambulate Hjälp om vad detta är för Kajak? Mysteriet med den förlorade modellen. Paddling allmänt 4
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
kursiv Söker boken "Paddla kajak i bohuslän" Paddling allmänt 7
stefan.svard Daglåda kajak Paddling allmänt 8
Rune E Stulen kajak Paddling allmänt 11
stefan.svard Kajak i Karskrona skärgård med start i Verkö Paddling allmänt 5
mojson Kajak och Sup Lofoten Paddling allmänt 3
WästyKajaky Expedition/ Långfärdspaddling Norge-Sverige.... Paddling allmänt 2
sten-o efterlysning stulen kajak Paddling allmänt 0
Tibbelit Köpa paddel till kajak - Seahawk? Paddling allmänt 5
EmmaBylin Behöver råd ang kajak Paddling allmänt 3
Attila1 Vilken typ av kajak bör jag välja? Paddling allmänt 2
Estland Hjälp en nybörjare! Paddling allmänt 18
tapinim köpråd till min första kajak Paddling allmänt 8
anglah Hyra kajak som överviktig? Paddling allmänt 27
patoll Vad är detta för kajak? Paddling allmänt 10
randomnilla Kajak som nybörjare i Bohuslän Paddling allmänt 4
Tomas_H Iläggningsplats för kajak och parkering Stockholm skärgård Paddling allmänt 4
Camomilchen Flytta K2 kajak och upphängning Paddling allmänt 12
memyc Seabird, Seahawk, Seayak eller något annat? Paddling allmänt 4
Crimper Skydd för kajak vid förvaring Paddling allmänt 12
Granstubben Vikbar kajak från Outl1 Paddling allmänt 0
malaurin Vad är det här för kanot/kajak? Paddling allmänt 1
MieEss Är större eller mindre kajak att föredra? Paddling allmänt 44
catnil Kajak med både skädda o roder Paddling allmänt 9
orjanraberg Kajak på bilar med rails med endast två fötter? Paddling allmänt 16
Moga Lägga i kajak från is? Paddling allmänt 17
Sewen Köpa kajak med skädda Paddling allmänt 15
MrBjorn Transportera kajak Paddling allmänt 12
Moga Kikare från kajak? Paddling allmänt 15
Skogsäventyret Hjälp ställa in pedaler, Seabird kajak Paddling allmänt 4
tango Förvara kajak med packluckor stängda eller öppna? Paddling allmänt 10
Rinte Vatten vid långpaddling Paddling allmänt 14
jonas_skoglund Värdeing av kajak Paddling allmänt 0
marale_kth.se Köpes dubbel kajak Paddling allmänt 0
smejen87 Hjälp med kajak Paddling allmänt 12
Hannafors Var köpa fyrkantigt lock till kajak? Paddling allmänt 3
dmitrij 2-manns uppblåsbar kajak Paddling allmänt 11
KaptenKrok Vad heter eran kajak/båt? Historie bakom namnet? Paddling allmänt 17
Kal-P-Dal Lättrollad eller svårrollad kajak... Paddling allmänt 15
winston Köpa kajak Paddling allmänt 17

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg