Skridskohaveri löshälsbindning

Vore värdefullt med mer haverirapporter för att kunna dra slutsatser om eventuella svagheter i bindningarn och bindningarnas infästning i skridskon.

Här utdrag ur en färdrapport från dec 2002 från SSSK grupp 1 där jag var ledare.

"När vi kom tillbaka till Björndammen stöp Per Helen på en utkastad sten varvid skridskobindningen havererade. Det var en Salomon SNS Skatebindning på en Almgresns skridsko där den främre skruven slets bort från aluminiumplattan varvid hela främre skjutbara delen av bindningen slets bort med sin trådfjädermekaniskm från metallchassit inne i bindningen. Per lyckades laga bindningen med hjälp av mitt Leatherman Tool medan vi andra körde ett par varv på Vårsjön varvid vi bland annat inspekterade två bäverhyddor varav den östra verkade bebodd.

Erfarenheter mm:
Man kan överväga om man som löshälsåkare med Salomon SNS bindning bör medföra en reservbindning.
Bindningen är stark i sig men skruvarnas infästning bara gängade rakt ned i aluminiumplattan är inte dimensionerad på den aktuella skridskon att hålla fast bindningen om man kör fast i full fart. Det kanske trots allt är bättre att en skruv lossnar än att skon slits itu eller att man får skador i t ex foten eller knäleden.

Ett annat problem är att vissa plastdetaljer i bindningen blir sköra vid kyla."

Thure

[Ändrat av thureb 2004-02-10 kl 20:35]

Salomon SNS XA, V-rännet 2004:

Jag tappade bakersta plattan under foten efter att skruvar lossnat ur godsgängan Almgrens gjort i skridskoskenans profil. Det gick att åka vidare resterande fyra mil, med lite sämre styrsel och försiktigare åkning.

Gallup

Vi kan väl göra en gallup utan att knyta ihop det till ett visst fabrikat. Kan vara intressant att se reultatet.

Röstregler
- En röst per användare
- Du åker minst 25 mil per säsong
- Endast köp bindningar, ej hembyggen

Rösta på denna länk http://hem.bredband.net/skateside/bindningar.htm

Mvh Bertil
[Ändrat av Bertil 2004-02-10 kl 22:33]

Mindre haverier

2001-02-04 ledde jag en tur där en av deltagarnas bakre skruv på en Salomon SNS profilbindning lossnade. Minns inte hur men det gick att reparera.

På slutet av turen när jag skulle ta av mig mina skridskor så brast den bakre delen av plaståsen när jag halkade till med klacken då jag lossade bindningen vid tån. Det var ca -10 grader.
Jag tror att anledningen till att bindningen brast var att skridskon låg ned på isen stöttad mot fotplattan och jag fick hela kroppstyngden snett mot plaståsen baktill när jag lossade och lyfte tån.
Bättre torde vara att lyfta foten och ta av sig skridskon i luften.
Bindningen var en Salomon SNS Skate.

Thure
[Ändrat av thureb 2004-02-11 kl 01:16]

Haveri Svärdsfjärden

thureb; sa:
Vore värdefullt med mer haverirapporter för att kunna dra slutsatser om eventuella svagheter i bindningarn och bindningarnas infästning i skridskon.

Holländsk deltagare i gruppen hade haveri på sina SNS Profil bindningar. Främsta niten under själva klossen gick av, nosen som ska slida fram och tillbaka var då helt lös trillade av. Reservskridskon visade sig fungera utmärkt även på Salomons gula plastpjäxor.

/bo

Re: Haveri Svärdsfjärden

boe skates; sa:
haveri på sina SNS Profil bindningar. Främsta niten under själva klossen gick av, nosen som ska slida fram och tillbaka var då helt lös trillade av. Reservskridskon visade sig fungera utmärkt även på Salomons gula plastpjäxor.

/bo

Var det en nit eller skruv och var det i det senare fallet en mutter under aluplattan?

Thure

Re: Re: Haveri Svärdsfjärden

thureb; sa:
boe skates; sa:
haveri på sina SNS Profil bindningar. Främsta niten under själva klossen gick av, nosen som ska slida fram och tillbaka var då helt lös trillade av. Reservskridskon visade sig fungera utmärkt även på Salomons gula plastpjäxor.

/bo

Var det en nit eller skruv och var det i det senare fallet en mutter under aluplattan?

Thure

Nej, det var en nit. Ingenting syntes på undersidan. Inga genomgående hål.

/Bo

Bilder på haveri

Här kommer kompletterande bilder på haveri + reservskridsko.

haveri1.jpg

Niten har gått av och framklossen är lös

haveri2.jpg

Reservskridskon visade sig fungera utmärkt även på de hala gula pjäxorna

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
knatte Placering av löshälsbindning på skridskon Långfärdskridsko 1

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg