Skridskogrubbel

Jag har fått tankar på hjärnan. Jag vill ha er hjälp att avveckla eller utveckla dessa. Det här med rädslan att ramla i vid långfärdsskridsoåkning. Skulle man inte kunna utveckla utrustningen så att man kan bada i den. Grejerna kanske redan finns. Tänk dig att du kommer till en råk eller bruten ränna bara hoppa i och simma över.

Hur tänker jag då? Jo dels finns det ju folk som vinterbadar helt nakna. Det har ni väl sett om inte anat så i TV-reklam. Dels finns det ju olika "plagg" att ta på sig.
Överlevnadsoveraller? Används av sjöfolk och vinterfiskare?
Torrdräkt?
Våtdräkt? Finns väl i olika tjocklekar och utformningar?
Vi är ju prylgalna eller? Det diskuteras i alla fall mycket om olika plagg. Ull, vadmal, syntet, Goretex.
Kanske ett skräddarsytt neoprenplagg är intressant. Skulle kanske kunna användas även vid vinterpaddling.
Ombyte skippas. Förstärkningsplagg i Dun vid stillasittande. Jag ser åkningen som en fysisk aktivitet där kroppen alstrar värme.

Kan man härda kroppen mot kyla? Jag såg för nåt år sedan en man som lät sig frysas in i ett isblock något dygn efter att härdat sig i badkar med issörja.
Vinterbadarna? Kan man säga att dom härdar sig.
Är det en mental inställning eller fysisk? Fett på kroppen. Var gång jag ska duscha börjar jag med iskallt jag klarar nu hela höger arm o ben utan att rugga mig.
Andra egna erfarenheter: Brukar rulla i snö efter bastu. Har varit i 6 gradigt vatten. Dock ej gått igenom vid skridsoåkning.
Har sportdykt med våtdräkt. Åkt mycket vattenskidor med våtdräkt även vintertid.
Ni har väl även sett dessa grabbar som vågsurfar.

Åsikter synpunkter?

/Göran

Jag tror inte att fördelarna av helt täta kläder skulle överväga nackdelarna. Som du skriver är skridskoåkning en ansträngning och då kan det hända att man blir varm. Om då inte svetten kan komma ut blir de värmande plaggen närmare kroppen blöta och kalla. Dessutom skulle det kännas obehagligt.

En neopredräkt som blivit blöt av bad är kall om man står på torra land då vattnet från ytan dunstar.

Många skridskoklubbar har övningstillfällen där man kan prova att gå igenom under kontrollerade former. Med ett vanligt underställ samt normala skridskokläder är det faktiskt inte så farligt kallt. Ombytet är inte heller något stort besvär.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg