Sko- och bindningsbekymmer
Tyvärr så får man nog konstatera att det inte finns några skor gjorda för långfärdsskridsko. Vi får hålla oss till godo med skor gjorda för andra sporter. Av varianter som finns till buds är då det traditionellt populära skidpjäxorna och vandringsskor med mer eller mindre alpin prägel det vanligaste alternativen. Skidpjäxor har fördelen att de passar till de flesta bindningar och är som regel tämligen täta, men där upphör snart fördelarna. Allt fler upptäcker nu vandringsskornas fördelar. Det stora problemet med dessa är att få dem att passa i bindningen. De flesta vandringsskor saknar sulkant. En del skor som är förberedda för stegjärn har sulkant men dessa är som regel lite väl tunga och stadiga. Randsydda skor med klassisk sulkant tillverkas knappast längre. Den kanske intressantaste sko jag sett är Boreal IceTech (den är gjord för artificiell isklättring och inte skridsko, därav namnet). Den tycks ha en något för styv gelänk/innersula men fick man tillverkaren att sätta på någon av deras mer mjuka, tror jag den skulle kunna bli en riktigt het skridskosko. Tyvärr saluförs den ej i Sverige f.n. Nu använder jag mest ett par stegjärnsfasta Boreal Fuji. Dessa är mycket sköna men något tunga och kanske lite höga. Jag har även skaffat ett par Bureal Atlas som är lägre, lättare och mjukare, men har inte hunnit/lyckats göra någon bra bindning till dessa, och de är hittills oprövade.
När man sedan skall fästa sin nyfunna sko på skridskon visar sig att nu börjar de verkliga problemen. Det finns knappt några bindningar som klarar skor som ej har Nordic Norm. Och även om ens skor har NN går inte hälens placering att flytta i sidled. Och för rätt placering i sidled fram måste bindningen ställas i ett extremläge, varför nästan alla kör med felinställda bindningar, och tror att problemet är svaga vrister och för mjuka skor. Efter 150 år funderande borde mänskligheten kommit på ett bättre sätt att fästa en sko på en skridsko. Svårare problem har blivit lösta.
Vill man sedan åka med klappskridsko /lös häl, visar sig sko-bindningsproblemet vara än värre.
Vill man hitta den perfekta skon får man nog leta länge, pröva sig fram och tyvärr inse att man behöver kompromissa en hel del. När man sedan skall skaffa en bindning till sin nya sko får man nog göra det mesta själv idag.