skridskoäventyr

hej!
Är det någon som känner till om det någonstans i världen finns ett längre sammanhängande sjösystem som också har farbara isar (huvudsakligen med skridskor förstås) under en längre period. Jag kan tänka mig att ett sådant skulle kunna finnas på platser med inlandsklimat (tex delar av Kina, Mongoliet, Ryssland eller Nordamerika). Min tanke är i så fall en längre tur med tält, pulka osv.

/Torbjörn Thulin

Bajkalsjön m fl

Bajkalsjön är ofta snöfri i längre perioder liksom den strax söderut belägna Khovsgol Nuur i västra Mongoliet. Bajkalsjön har varit aktuell för ryska arrangörer av äventyrsturism och de erbjuder skidåkning och skridskoåkning på hemsidor men jag vet inte om det har lockat några turister.

En grupp svenskar åkte med Äventyrsresor för snart två år sedan på Khovsgol Nuur. Felix Oppenheim tog bilder. Se färdrapport http://www.skridsko.net/samarbete/skridskonet/fardrapport/fardrapport-v.asp?ID=4604

I Kina går det t ex att åka på småsjöar i Peking.

Tibet borde erbjuda möjligheter då där både finns sjöar och långa perioder med lite nederbörd.

Studera klimatkartor. Stora sjösystem finns som bekant i Kanada och angränsande delar av USA men kombinationen av stora sjösystem och lite vinternederbörd är kanske lite svår att finna.

Se också tråden om skrdskoåkning på alla kontinenter och sjösystemet i nederbördsskugga Lake Vanda vid McMurdobasen vid Ross-shelfisen. Men det kan nog bli ett dyrt alternativ.

Mer närliggande mål är de finska sjöarna men det finns alltid risk att snön förstör möjligheterna där.

Thure

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg