thure.bjorck@sssk.se (Thure Björck)
Gäst
Den 18:e februari halkade jag vid promenad på en isig gångväg i mörkret ock skadade höger knä. Knät har gjort sig påmint efter alla promendader och cykelturer sedan dess och jag började misströsta inför den fortsatta skridskosäsongen och rullskridsko senare i vår. Jag vet inte vad det är för fel på knät det har inte svullnat upp men jag upplever en instabiltet i vissa lägen speciellt när jag går på halt underlag.
Inga låsningar eller andra tecken på mer allvarlig skada. Igår 20/3 åkte jag skridskor för första gången på en månad och trots besvärliga förrhållanden med ställvis mjuka partier med många fastkörningar och flera fall och att jag kände av knät lite lätt så känns knät idag mycket bättre än tidigare.
Min tolkning är att 5 timmars skridskoåkning igår allmänt stärkt muskulaturen i benet runt knät vilket stabiliserat knät. Ren sjukgymnastik alltså. Jag skadade detta knä även för ca 10 år sedan och även då har jag ett minne av att skridskoåkning förbättrade situationen medan det blev värre efter promenad och cykelåkning.
Skulle vara kul att läsa om någon annan haft motsvarande erfarenhet.
Thure Björck
Inga låsningar eller andra tecken på mer allvarlig skada. Igår 20/3 åkte jag skridskor för första gången på en månad och trots besvärliga förrhållanden med ställvis mjuka partier med många fastkörningar och flera fall och att jag kände av knät lite lätt så känns knät idag mycket bättre än tidigare.
Min tolkning är att 5 timmars skridskoåkning igår allmänt stärkt muskulaturen i benet runt knät vilket stabiliserat knät. Ren sjukgymnastik alltså. Jag skadade detta knä även för ca 10 år sedan och även då har jag ett minne av att skridskoåkning förbättrade situationen medan det blev värre efter promenad och cykelåkning.
Skulle vara kul att läsa om någon annan haft motsvarande erfarenhet.
Thure Björck