Skridskabel is.

Idag, lördagen den 10 november 2012 har jag och kompisen Anders Hedlund praktiserat oss runt lilla sjön Fläddran på långfärdsskridskor. Knakande men likväl seg höstis plus vissa partier med mer ytmjuk stöpis. Sjön är endast ett par kilometer lång. Ligger ca två mil norr om Falun och brukar ha "skridskabel" is tidigast av alla sjöar och vattendrag i trakten.
Turen avlöpte alltigenom lyckligt för vår del, men ett annat premiärgäng hade en plurrning. Dock lyckosam även den.

Trevligt för er.

Jag hade dock hellre använt beteckningen ”skrinnbar”, som i mina öron låter bättre, och tämligen vanligt använt av långfärdsskrinnare i Finland.

Kontamination

Trevligt för er.

Jag hade dock hellre använt beteckningen ”skrinnbar”, som i mina öron låter bättre, och tämligen vanligt använt av långfärdsskrinnare i Finland.

Jovisst! Men jag ville i ett enda ord, genom en kontamination, förklara att isen både var hjälpligt farbar på skridsko och aningen riskabel. Därför tillverkade jag ordet "skridskabel".
Förväntar mig kreationens snara införande i SAO (Svenska Akademiens Ordlista).:)

Instämmer, lysande nyord som jag lånar och lägger i "vertygslådan". Termerna Åkbar eller Med tvekan åkbar syftar ju mer på isytan och säger oftast inget om risken för plurr. Däremot skulle jag själv inte tipsa om skridskabel is i öppet forum.

ang. Åkbar eller Med tvekan åkbar

Instämmer, lysande nyord som jag lånar och lägger i "vertygslådan". Termerna Åkbar eller Med tvekan åkbar syftar ju mer på isytan och säger oftast inget om risken för plurr. Däremot skulle jag själv inte tipsa om skridskabel is i öppet forum.

Hej!

Om det menas formuläret för rapportering av isobservationer i skridskonätet där man väljer ett sammanfattande omdöme om isen, så finns det ibland ett problem där tycker jag!

Många som rapporterar in isar tycks oftast gå efter enbart isytan vad gäller bedömningen och den "sammanfattande rekommendationen", man tycks ofta missa just att det är en "sammanfattande rekommendation", alltså en helhetsbedömning av isen!

Det är därför som det ibland dyker upp konstiga "sammanfattande rekommendationer" som: "Väl åkbar", trots att man samtidigt rapporterar plurrisken som "stor", och med allehanda andra svårigheter..

Mvh!

Nu ser det ut som kylan kommer söderut till helgen... undrar om det håller i sig så länge att det blir några kilometers premiärtur i Västsverige?

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg