Skrammel i skivbromsar

Jag har nyss köpt mig en MTB med Deore skivbromsar som har funkat jättebra hittils. Härom dan var det ett riktigt snöslask ute och jag tog en sväng på hojen trots vädret...nu efteråt så skramlar det i skivbromsen fram eller kanske tom. framdämparen, svårt att avgöra var. Jag vet inte vad det kan vara men är det möjligt att det har kommit in grus i nåt utrymme?

//Andreas

Konstigt

littledodger; sa:
Jag har nyss köpt mig en MTB med Deore skivbromsar som har funkat jättebra hittils. Härom dan var det ett riktigt snöslask ute och jag tog en sväng på hojen trots vädret...nu efteråt så skramlar det i skivbromsen fram eller kanske tom. framdämparen, svårt att avgöra var. Jag vet inte vad det kan vara men är det möjligt att det har kommit in grus i nåt utrymme?

//Andreas

Det verkar inte så troligt att det skulle vara skivbromsen. Det finns inte riktigt något som kan skramla där.

Ta med dig cykeln till inköpsstället och säg åt dom att fixa det. Låter som om det är något som behöver efterdras.

/Mattias

Har du kollat så inte oken ligger an mot skivan. Det problemet hade jag när min cykel var ny. Om så är fallet så finns distanser som du kan flytta på tills skivan löper fritt.

Annars kan du testa rulla hjulen både framåt o bakåt (vilket du säkert redan gjort) släpper ljudet redan då så sitter det antagligen bara sand eller smuts på oken.

Tips för bra bromsverkan är att rugga upp skivan med ett fint sandpapper o torka av med T-röd, ger grym effekt. Sedan kan du även hälla vatten på oken innan du börjar cykla ger oxå bra effekt på ett enkelt sätt.

lycka till!

/Fredrik

Hur fint sandpapper skall man använda?

Tack för tipset. Har du nån uppfattning om hur fint sandpapper som är lämpligt att använda?

Mvh Håkan Borg

Aha...

Jag har provat och cyklat ett tag men det verkar inte vara nåt skit på skivan...men men, jag sticker in till butiken så får dom kika på den...

Tackar och bockar!

Vem var det som sa nåt om flytande Skivbromsar? (Humor?)

frelin; sa:
Tips för bra bromsverkan är att rugga upp skivan med ett fint sandpapper o torka av med T-röd, ger grym effekt. Sedan kan du även hälla vatten på oken innan du börjar cykla ger oxå bra effekt på ett enkelt sätt.

Helt onödigt om man inte just har bytt belägg o ska till att starta i en världcupstävling; i vilket fall man ändå inte kör med Deore. Har ett par XT. När beläggen är nya är bromsverkan något, men ytterst marginellt, nedsatt, knappt märkbart alltså och även så tar de bättre än några fälgbromsar.

Vatten! Ja, om gillar tjutande o skrikande bromsar. Mest effektivt är det om man stannar o har på vatten före varje gång man ska bromsa.

Per
http://user.tninet.se/~ipg289h/fu99/MTB.html

kolla om det är hydraulslangen som ligger an mot ramen och skallrar. Har haft det problemet och det tog ett tag att komma på var det skallrade

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg