Skrak?

Skarv inte skrak

Ralf; sa:
Vet ej om detta är en skrakö eller en ö som bara har blivit överbefåglad av fåglar. Trist e det i alla fall.
Vad ska man göra?

http://www.utsidan.se/medlem/album/visa.htm?ID=5692

Det är säkert skarvar som residerar där. Om du inte har jakträtt kan du inte göra något utom att undvika att gå iland då det luktar för djävligt. Inte ens om man har jakträtt får man förstöra bon eller döda ungar och vuxna under häckningstiden. Det enda är avskjutning under jakttid.

Hans
 
Göra?

Det är intressant hur vi i detta forum skiljer på olika djur. Att skrakar tar över en ö och att den sen förstörs är ju helt naturligt. De har nog sysslat med detta långt innan vi gömde öarna mellan mälaren och östersjön under asfalt.

De öar de har förstört överges så småningom och kan då på naturlig väg återställas (till skillnad på de öar som vi människor tar över).
 

Guest

Gäst
Jag har aldrig sagt att man ska göra något! Men många andra vill ju göra både det ena o andra. Jag har sett när tex måsar av olika slag slagit sig ner på samma lilla kobbe. Det kan bli samma resultat. Om det är naturens gång och dom flyttar vidare så tar nog naturen o löser detta själv med tiden.
 

Guest

Gäst
chralm; sa:
Ralf; sa:
Jag har aldrig sagt att man ska göra något!

Läs ditt eget inlägg högst upp på sidan igen. Om jag inte ser helt fel så tår frågan "Vad skall man göra?" med där.
trist inlägg , tror jag lämnar detta nu, lik förbannat har jag ej sagt ATT man ska göra någott, ordmärkare! Man kan skita i att göra något alls. Det är skit trist när ett inlägg behandlas på detta sätt Christer.
 
Tycker inte att du överreagera nu Ralf? Om Christer är en ordmärkare så är det mer än han som är det. Jag tolkade också ditt första inlägg som en fråga om vilka åtgärder man skulle kunna vidtaga och inte som en fråga om man ska göra något eller inte.

Ett visst mått av ödmjukhet och eftertänksamhet är bra när man kommunicerar via ett medium där det är lätt att missuppfatta varandra.

När det gäller själva sakfrågan så anser jag att kolonihäckande fåglar ofta ställer till problem väldigt lokalt från vår synvinkel som människor, t.ex. ljudmässigt eller estetiskt. I nästan alla fall är det inget vi ska göra något åt. Det är ett helt naturligt inslag i naturen även om inte vi alltid uppskattar det. Det kan dock finnas fall där man kan överväga åtgärder.
 
Prunus padus; sa:
När det gäller själva sakfrågan så anser jag att kolonihäckande fåglar ofta ställer till problem väldigt lokalt från vår synvinkel som människor, t.ex. ljudmässigt eller estetiskt. I nästan alla fall är det inget vi ska göra något åt. Det är ett helt naturligt inslag i naturen även om inte vi alltid uppskattar det. Det kan dock finnas fall där man kan överväga åtgärder.

Jag håller i stort sett med dig. Men när det gäller vissa arter tex Kanadagäss som landet börjar översvämmas av, är det en inplanterad art som har anpassat sig extremt väl och borde reduceras i antal. Men även inhemska arter kan behöva ett större jakttryck. Vi får inte bortse ifrån att vi människor redan har förändrat omgivningen i hög utsträckning och allt är inte "naturligt" som du skriver. Detta gynnar vissa arter och missgynnar andra. Vad gäller skarven vet jag inte vad som hänt men den har formligen exploderat i antal kanske inte till havs men väl i olika sjöar. Från att bara (här på västkusten) ha setts ute i kustbandet finns den nu även i insjöar i tex Jönköpingstrakten. Om man skall göra något eller ej kan man diskutera, men den stora frågan är vad som har hänt i naturen som möjliggjort denna expansion. Kanske har det med utfiskningen att göra, kanske brist på rovdjur eller att någon annan art som minskat och lämnat en lucka.

Hans
 
Snyggo

Visst är det fult där dom håller till, det ser ut som en kemisk olycka och visst, det är inte världen vackraste fågel men håll med om att när den står och värmer vingarna i sin klassiska pose så ser den ut som en av gamarna i Lucky Luke?

Lite cool är den om så bara för en stund.
Sveriges gam.

Enda fågeln som får en att tro att man paddlar i ett album med Lucky luke och bröderna Dalton!



JL
 

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg