• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Skoterkörkort

bergholm; sa:
Vart vänder man sig om man vill ta skoterkörkort?

Ursäkta pekpinnen men frågan hör inte hemma på Utsidan. Skoterkörkort tror jag är något som du kan ta via en skoterklubb. Men åk skidor eller ta dig fram på något annat icke illaluktande och bullrande sätt.

Thure
 
du får absolut inte...

använda körkortet som du säkert kan få hjälp av trafikskolan där du bor, att inskaffa.
 
Återigen: tänk inte ens tanken att varva en tvåtaktare i fjällmiljö! Nu när du gjort det (dvs inte tänkt tanken) kan du försöka med din lokala skoterklubb. Jag har för mig att de har någon form av examinationsrätt.

Från det ena till det andra: vore det inte en idé med http://www.motorsidan.se. Där kunde alla som tycker att kombin är bättre än tältet och fyrhjulingen trevligare än Meindlkängorna samlas och utbyta erfarenheter. De kunde diskutera ämnen som "Hur klarar 98 oktan av svensk vinterkyla?" eller "BMW eller Mercedes - vilken är lättast?".
 
Re: du får absolut inte...

Joones; sa:
använda körkortet som du säkert kan få hjälp av trafikskolan där du bor, att inskaffa.

Detta är helt korrekt! Körkort utfärdade efter första januari 2000 gäller inte för snöskoter. Då är det förarbevis eller traktorkort som gäller.

"För att få köra terrängskoter (= terrängmotorfordon med en tjänstevikt av högst 400 kg, d.v.s. snöskoter och s.k. fyrhjuling) måste du ha traktorkort eller körkort utfärdat före 1 januari 2000 eller förarbevis utfärdat fr.o.m. 1 januari 2000. Terrängskoter och terrängvagn får inte köras på allmän väg."

från vägverkets hemsida...

/Andreas